— Det er litt av en milepæl når vi onsdag overtar den første fregatten, sier prosjektlederen, kommandør Per Erik Gøransson.

Kontrakten med det daværende spanske Bazan-verftet ble undertegnet for seks år siden. Senere har verftet skiftet navn til først Izar, og deretter Navantia.

Norge betaler 16,66 milliarder kroner for fem nye fregatter. Kritiske sjeler var skråsikre på at kostnadsrammen ville ryke da fregattene ble bestilt. Kanskje ikke så rart - kostnadsrammer i Forsvaret har hatt tradisjon for å sprekke.

— Det har til nå ikke vært behov for å be de folkevalgte om tilleggsbevilgninger. Vi har tilpasset behovene etter budsjettrammen, sier prosjektleder Gøransson.

De siste månedene har han vært mer ved verftet i Nord-Spania enn på kontoret på Haakonsvern.

— Det har vært særdeles hektisk, av og til kanskje også litt kaotisk. Vi krangler fortsatt med spanjolene om saker og ting. Men slik skal det være i ukene og dagene før overtakelsen, sier kommandøren.

Gøransson har arbeidet i fregattprosjektet siden 1998, først som nestkommanderende. I 2000 overtok han prosjektlederansvaret etter Bjørn Krohn.

De fem nye fregattene avløser «Oslo-klassen» som ble bygget midt på 1960-tallet. Av disse fem fregattene er det nå bare KNM «Narvik» som er operativ.

Nykommerne skal benyttes til internasjonale oppgaver, like mye som å patruljere norske farvann. Den første av dem, KNM «Fridtjof Nansen» skulle ha vært levert i fjor høst. Verftet har kompensert for forsinkelsen gjennom en rekke tilleggsytelser.

Neste fregatt, KNM «Roald Amundsen» skal overleveres mot slutten av året. Den tredje, KNM «Otto Sverdrup», blir sjøsatt i slutten av april, samtidig som kjølen på den fjerde, KNM «Helge Ingstad», blir strukket. Den siste fregatten, KNM «Thor Heyerdahl», skal overleveres i september 2009.

FORSVARETS FORUM