Daglig leder i Norges Taxi Bergen, Jan Tennfjord, forteller at de har lange ventelister med folk som ønsker å bli taxisjåfører. Det er stikk i strid med hvordan situasjonen var for kort tid siden.

– Det har vært en voldsom stor økning i antall henvendelser det siste halvåret, og det har forsterket seg måned for måned, sier Tennfjord.

Det samme gjelder for resten av bransjen. Bergen Taxi har sluttet å annonsere for å fylle opp sjåførkursene sine. Likevel strømmer lærevillige bergensere til.

– På de to siste kursene har vi hatt 45 deltakere, og i løpet av året vil vi utdanne 150 personer, sier administrerende direktør Jan Valeur.

Populært i krisetider

For to år siden slet selskapet med å fylle sjåførstillingene.

– Når det er gode tider er etterspørselen etter våre tjenester stor. Da er det ofte vanskelig for oss å få fatt i sjåfører.

I nedgangstider er det omvendt.

– Når arbeidsledigheten stiger er det stor interesse for sjåførjobb og ønske om ekstrainntekt. Da strømmer det til med arbeidskraft, og konsekvensen blir overkapasitet, sier Valeur.

Han forteller at de fleste som gjennomfører kurset i disse dager vil få jobb, men kan ikke love noe mer enn deltidsjobb.

Vil ha flere ben å stå på

Kristian Tøkje er en av dem som akkurat har tatt drosjekurset. Han trives godt bak rattet.

– Det er koselig. Jeg møter mange kjekke folk og arbeidstiden er fleksibel, sier Tøkje.

Han jobber offshore, men nytter fritiden til å sørge for ekstrapenger for han og familien.

– Hvorfor tror du så mange gjør som deg?

– Det er enkelt å få jobb som drosjesjåfør, og det er greit å ha en fot til å stå på hvis dette med permitteringer og oppsigelser fortsetter, sier Tøkje.

Kursleder i Bergen Taxi, John Arnt Amundsen, bekrefter tendensen.

— Vi opplever en tilstrømning på grunn av usikkerheten i arbeidsmarkedet. Mange vil gardere seg før de blir permittert eller arbeidsledig, sier han.

Kan ikke tilby jobb

I de elleve årene Tennfjord har jobbet i bransjen, har han aldri opplevd lignende. Tidligere kunne nyutdannede taxisjåfører få jobb på dagen, men nå er det bom stopp.

– Det har vært en konstant behov for sjåfører i årene jeg har holdt på, men nå er det for første gang flere søkere enn vi kan tilby jobb, sier sjefen for Norges Taxi.

– Hvorfor strømmer folk til taxinæringen?

– Det er ikke så høy terskel for å komme inn i næringen, kursvirksomheten tar en måneds tid. Videre tjener man en god, gjennomsnittlig industrilønn, og man er på mange måter sin egen sjef.

Bussjåfører sper på med drosjekjøring

Tennfjord forteller at selskapet daglig mottar henvendelser fra personer som vil kjøre drosje, noe som tilsvarer en økning på 20-40 prosent i forhold til i fjor. Søknadene kommer både fra tidligere taxisjåfører som vil tilbake i jobben, men også fra folk uten taxierfaring som vil kurses.

– Noen er arbeidsledige og trenger jobb så raskt som mulig, mens andre ønsker å spe på sin ordinære jobb med ekstraarbeid, sier Tennfjord.

Søkerne er menn i alle aldre. Også 50-60 åringer som har fått sluttpakke fra sin tidligere arbeidsgiver, og som vil spe på inntekten. Dessuten har bussjåfører fått øynene opp for drosjebilene.

– Bussnæringen måtte ha sjåfører på overtid for å fylle opp skiftene. Nå har de fylt opp skiftene, og da er det ikke lenger rom for overtid. Da kommer de til oss for å spe på lønningen, sier Tennfjord, som setter pris på de godt utdannede yrkessjåførene.

Taxi 1 har ledige jobber

Daglig leder i Taxi 1, Robert Aasmul, sier at de har hatt en dobling i antall kursdeltakere og søkere til sjåførstillinger. Han forklarer pågangen med at den trauste taxisnæringen frister i krisetider.

Selv om han ikke kan love jobb til alle søkerne, er det fremdeles gode muligheter i Taxi 1.

– Vi har plass til 30 heltidsansatte og 60 deltidsansatte, sier Aasmul.

Også Tide merker at flere vil bli bussjåfører, til tross for at de har kuttet ut rekrutteringskampanjene. Her er imidlertid ikke økningen like stor.

– Vi merker en liten økning av søkere med bussertifikat, men tendensen er ikke markant, sier informasjonsleder Kåre Enæs i Tide.

Flere vil i Nordsjøen

Falck Nutec tilbyr sikkerhetskurs for personer som vil søke arbeid i Nordsjøen. Også de har merket økt pågang, men forbreder seg på enda travlere tider.

– Fra i høst har vi hatt et jevnt tilsig med nye kandidater på sikkerhetskursene, men vi regner med at det vil komme enda flere ettersom mange i bygningsbransjen dessverre mister jobben, sier salgs-og markedsdirektør Monica Hestnes.

For å kvalifisere seg til jobb i Nordsjøen, trenger man et fagbrev. Mange ser derfor muligheten til å omskolere seg.

– Det var mange oppsigelser rundt jul, men de fleste jobber ut oppsigelsestiden på tre måneder. Derfor blir det et etterslep, forklarer Hestnes.

Vurderer du å bli taxisjåfør? Bruk kommentarfeltet.

ØYSTEIN ROLLAND
ØYSTEIN ROLLAND
ØYSTEIN ROLLAND
Skodvin, Helge
Ørjan Deisz