Forsikringsselskapet Gard har gitt oppdraget med å heve og fjerne baugdelen til Halsnøy-firmaet. Allerede i går startet forberedelsene med å fjerne vraket.

— Vi hadde dykkere nede for å inspisere vraket og kartlegge skadene på det, sier administrerende direktør Georg Eide i Eide Marine Service.

Skroget skal tettes

Forskipet er fremdeles ikke helt tømt for olje. Det blir det første Kvinnherad-firmaet begynner med.

— Deretter går vi videre med å tette skadene på skroget. Dette blir en undervannsoperasjon, sier Georg Eide.

Når det er gjort, satser han på at vrakdelen skal flyte på egen kjøl.

— Da er planen å slepe forskipet til basen vår i Høylandsbygd på Halsnøy. Alternativet er å forflytte baugdelen på lekter. Det vil bli vurdert fortløpende, sier Eide.

Skal hogges opp

Forsikringsselskapet Gard har også gitt oppdraget med å hogge opp forskipet til Eide Marine Service.

— Vi har ikke bestemt oss for om det vil bli gjort hos oss selv på Halsnøy, eller om oppdraget skal settes ut til en utenlandsk underentreprenør, sier Georg Eide.

Firmaet hans hadde også ansvaret for å heve hurtigbåten «Sleipner» etter at Stolt-Rockwater mislyktes med det. Eide Marine Service snudde også MS «Rocknes» på Ågotnes etter grunnstøtingen og kantringen i Vatlestraumen for tre år siden.

Partene vil ikke ut med hvor mye Eide Marine får for å ta hånd om forskipet til MS «Server».

— Vi kommer også til å legge inn anbud på hevingen av akterskipet til «Server», men dette ligger litt lenger frem i tid, sier Georg Eide.

Hundre erstatningskrav

Forsikringsselskapet Gard opplyser ellers at de til nå har fått inn rundt hundre skademeldinger og krav om erstatning etter at det kypriotiske lasteskipet grunnstøtte ved Hellisøy fyr for snart to uker siden. Selskapet regner med at det etter hvert kommer inn enda flere erstatningskrav etter oljeforurensningen skipet forårsaket. Sakene vil bli behandlet fortløpende, opplyser selskapet.

Jørn Losvar