— Noen klager og får medhold, mens andre glemmer å betale innen fristen og må ut med 50 prosent ekstra i gebyr. Alt i alt er nok kronebeløpet inn til bykassen en del høyere enn det vi skriver ut bøter for, sier Arvid Heggestad, avdelingsleder for parkering i Trafikketaten i Bergen kommune.

I grafikken over kan du se de mest innbringende gatene for etaten, og sjekke alle gater med ileggelser i 2013. På Øvre Korskirkeallmenningen ble det alene skrivet ut 1876 ileggelser, som utgjør rundt 750.000 kroner. Her er det både avgiftsparkering, soneparkering og parkering forbudt innenfor et lite området.

FORVIRRENDE?: På Øvre Korskirkeallemenningen kan du parkere lovlig mot avgift på venstre siden. P-skiltet på høyre side gjelder bare beboere.
RUNE STØLÅS

— Vi bruker mest ressurser i sentrum på dagtid. Det er her vi har størst utfordringer med ulovlig parkering, og dette skaper fort problemer for varelevering og næringskjøring.

Parkeringsforvirring

Når BT er med trafikkbetjentene Bente Elvik og Kjell-Ove Larsen på en runde i Bergen sentrum er det flere ledige plasser på Øvre Korskirkeallmenningen. Likevel er det fire biler som får gule lapper under vindusviskeren. En av dem blir bøtelagt både for ulovlig parkering og for manglende piggdekkoblat.

SLAPP UNNA: Lise Deinboll betalte mer enn hun trengte, men kvalifiserte likevel til en bot.
RUNE STØLÅS
EN DOBBEL: Bente Elvik fotograferer en frontrut som mangler både sonekort og piggdekkoblat.

Lise Deinboll har betalt for parkering og lagt billetten godt synlig i vinduet. Likevel er hun bare minutter fra en parkeringsbot når hun kommer løpende. Hun har nemlig satt bilen på feil side, der plassene er reservert for beboere med sonekort.— Å? Jeg har alltid trodd at jeg kunne parkere på begge sider.

Siden hun kom tilbake før betjentene gikk fra plassen, slapp Deinboll med skrekken denne gangen.

— Siden du har elbil trenger du ikke betale billett. Bare pass på at du står på riktig plass og at du ikke overskrider makstiden for parkering. Du kan markere på en urskive når du setter fra deg bilen, eller skrive ned klokkeslettet på en lapp i vinduet, forklarer Elvik.

— Det er nyttig å vite. Jeg har akkurat fått bilen, så jeg har ikke satt meg inn i reglene ennå, sier Deinboll.

Kaster seg i bilen

Flere sjåfører kaster seg i bilene som står parkert langs veien, idet trafikkbetjentene går forbi.

En lastebil som kommer med varer må lirke seg inn i den trange Hollendergaten fordi lommen som er merket parkering forbudt, i begynnelsen av Kong Oscars gate, er full av parkerte biler.

— Det er lov å stoppe her for av- og pålessing, så vi venter noen minutter for å se om det er det som foregår. Men denne bilen får gebyr med en gang fordi den står for nært et kryss, sier Kjell-Ove Larsen.

Han dokumenterer parkeringen med et lite lommekamera og skriver ut en gul lapp fra den håndholdte PDA-en sin. 500 kroner til kommunekassen.

BOT: Denne bilen står for nært et kryss. Kjell-Ove Larsen skriver ut en lærepenge.
RUNE STØLÅS

— Stabilt vær

Å være trafikkbetjent i Bergen fremstår nok ikke som drømmejobben for et tverrsnitt av det norske folk. Vi har 242 nedbørsdager i året, og innbyggerne er ikke kjent for å gå rundt grøten hvis de er misfornøyde med noe.

— Jeg får ikke så mye kjeft som en gjerne skulle tro. Men det er mange som er avhengige av å komme seg frem og som setter pris på jobben vi gjør, sier Larsen.

Han sluttet i sin forrige jobb fordi han var lei av all reisingen.

UNNTAK: Trafikkbetjentenes tjenestebil har lov til å parkere ulovlig.
RUNE STØLÅS

Kollega Bente Elvik ønsket seg en jobb der hun fikk være mye ute. Hun drar hetten over hodet idet hun hopper ut av den grå parkeringsbilen.— Været er i det minste stabilt.

Vil gi høyere bøter

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har varslet nye regler for innkreving av parkeringsbøter, med tre ulike satser etter alvorlighet (300, 600 og 900 kroner). For private parkeringsselskaper kan dette bety et lavere bøtenivå, mens det kan bli dyrere å feilparkere på kommunal grunn.

— Dagens satser i kommunene er altfor lave. De har stått stille siden 1993. Det er ikke et mål å straffe flest mulig, men risikoen bør være så høy at de fleste ikke velger å gamble, sier avdelingsleder Heggestad.

Han har hørt om lovforslaget i ti år, og håper at det omsider blir realisert.

— Det eneste negative med forslaget er at det kan føre til at betjentene får mer kjeft.

Lønnsomme klager

I fjor ble det klaget på 3,4 prosent av ileggelsene i Bergen.

— Det er jo et lavt tall. Det kan bety at folk ikke gidder å klage fordi beløpet er lavt, men jeg velger å tolke det som at jobben vi gjør er av høy kvalitet, sier parkeringssjefen.

Det ble klaget på 1116 gebyr (brudd på vegtrafikkloven). 268 av disse fikk medhold.

590 klager ble levert på tilleggsavgifter (f.eks. ved manglende betaling), hvor 323 fikk medhold.

Bør det bli dyrere å feilparkere? Si din mening.