Roy Hilmar Svendsen

Pål Andreas Mæland

Følg snuoperasjonen direkte på bt.nos webkamera.

Klokken 14.35 var skipet snudd rundt over 120 grader, slik at store deler av styrehuset kom over vannet. "Rocknes" virker i overraskende god stand.

— Hele snuoperasjonen kan bli fullført i dag, forteller Georg Eide i Eide Marine Services.

Planen er at skipet skal flyte på egen kjøl i løpet av kvelden. Deretter skal det stabiliseres, og i løpet av de første dagene i uken blir "Rocknes" slept til Bergen Mekaniske Verksted på Laksevåg. Der vil skipet bli besiktiget av tre verft som ønsker å legge inn anbud på ombyggingen.

Da BT besøkte CCB-basen på Ågotnes i går ettermiddag, var snuoperasjonen kommet godt i gang, etter at bergingsmannskapene hadde brukt hele formiddagen på å trykkteste båten og fylle ballastvann i tankene.

— Nå skal vi dra «Rocknes» opp 30 grader. Neste fase er å få båten opp til 60 grader. Da må vi stoppe opp en stund og korte ned lengden på vaierne før vi fortsetter, forteller Georg Eide i Eide Marine Services AS.

Koster 70 millioner

Snuoperasjonen er den største i sitt slag som noen gang er utført i Norge. Dersom alt går som planlagt, vil MS «Rocknes» være snudd 90 grader til i formiddag.

— Det er teoretisk mulig at vi får fullført snuingen av «Rocknes» i løpet av søndagen. Men det kan også drøye til mandag. Vi er ikke så opptatt av klokken, mer av at ting blir gjort riktig, sier Eide til BT.

Snuoperasjonen ledes av det nederlandske selskapet Smit, og er av forsikringsselskapet beregnet til å koste om lag 70 millioner kroner.

Forsinket av lekkasjer

«Rocknes» ble slept inn til kai ved CCB-basen på Ågotnes onsdag 28. januar. Båten blir snudd ved hjelp av vaiere som er festet på begge sider av vågen ved CCB-basen på Ågotnes. Stålvaierne er ni centimeter tykke, og er festet på begge sider i skroget.

To lektere med vinsjutstyr trekker båten rundt, og vil i morgen få assistanse av et kranfartøy om nødvendig. Det blir også pumpet ballastvann i tankene underveis, for å få et mest mulig gunstig tyngdepunkt i båten.

Fortsatt to savnet

Totalt 18 personer mistet livet da «Rocknes» gikk rundt. 16 av dem er funnet, og politiet antar at minst en av de to savnete fortsatt befinner seg om bord, trolig i maskinrommet.

— Vi prøver å ta spesielt hensyn til det under snuoperasjonen. Arbeidet blir gjort så skånsomt som mulig og med verdighet.

Politiet vil ikke gå inn og søke i båten før den er stabilisert og drenert, noe som vil være gjort tidligst på tirsdag.

Båten er intakt

Ifølge Eide er det ikke store skader på båten, med unntak av de deler av frontpartiet og styrehuset som støtte i bunn da «Rocknes» kantret. Forsikringsselskapet Norwegian Hull Club går inn for reparere båten, noe Eide tror ikke blir noe problem. Eide har god tro på at resten av snuoperasjonen vil gå helt etter boken.

DIREKTE: På bt.nos webkamera kan du følge snuoperasjonen minutt for minutt. Trykk på linken øverst i teksten! Dette bildet er fra kl. 13.
<b>KOSTBART:</b> Arbeidet med å snu «Rocknes» er beregnet å koste om lag 70 millioner kroner. I går gikk Eide Marine Services i gang med å snu vraket, etter at flere lekkasjer i båten hadde forsinket snuoperasjonen med tre dager. <br/>Foto: Gidske Stark