RANDI KVINGE

— Roturen er ment å være en maritim 100-års markering av det norske «egget» som ble oppfunnet av ålesunderen Ole Martin Brude. Båten han konstruerte var verdens første overbygde livbåt, og for å bevise at oppfinnelsen fungerte, rodde han og tre andre over Nord-Atlanteren vinteren 1904/1905 med båten «Uræd».

— Det er vanskelig å forestille seg hvilket skrekkabinett de må ha levd i, og hva det innebar å gjennomføre en slik tur, forteller Svein Ove.

Godt forberedt

Selv har han planlagt sin hyllest i 2-3 måneder, men timene før han satte seg i båten var det likevel mye som måtte ordnes. Keiteholene skulle smøres med stearin, tauene måtte festes, og proviant og bagasje skulle pakkes. I to pappkartonger har han førjulsmaten sin som består av frukt, nøtter, fiskehermetikk, havregryn, kefir og rosiner. Og to marsipangriser.

— Grisene er nok den eneste julestemningen jeg får om bord, men hvis jeg blir skikkelig lei får jeg synge noen julesanger, smiler han.

For Svein Ove er det gleden av å være i båt som driver han til å sette seg ved årene.

— Jeg storkoser meg i båten. Her er det fredelig og jeg slipper unna alle lydene og informasjonen samfunnet er fylt av, forteller han.

Han satser på å være hjemme igjen på Sandane til jul.

— Men dersom jeg ikke kommer helt til Ålesund før julaften, stopper jeg i Måløy og fortsetter ferden i romjulen. Alt kommer an på været. Nå er det helt perfekt, men det kan fort snu, forteller Svein Ove.

Han legger opp turen etter tidevannet, og de første store utfordringene er Alverstraumen og Kjelstraumen. Deretter venter kryssing av Sognefjorden og Stat.

— For å være på den sikre siden har jeg med nødraketter, overlevelsesdrakt og ikke minst redningsvest. Det må alle tøffinger bruke, understreker han.

Og tøffingen fra Sandane vet hva han snakker om. Under en rotur i åpen båt i 1992 forliste båten, og han ble liggende ti timer i sjøen før han ble funnet.

— Derfor er denne turen også en privat hyllest til Skvadron 330 som reddet meg den gangen, mimrer han.

Men til tross for den dramatiske hendelsen, tok ikke roeren skrekken fra sjølivet.

-Da jeg lå i vannet tenkte jeg at hvis jeg overelever dette skal jeg bygge en trygg båt, forteller han.

Det har han gjort, og i 1996 rodde han med «Uredd» til Shetland. Men nå er det altså vestlandskysten som står for tur. Og hører du en svak melodi blant vindsus fra havet, er det kanskje Svein Ove som med taktfaste åretak i en fart på 1,5 knop gjør sin hyllest til redningsfolkene langs kysten...