Hver dag ser Dan-Egil Tuft dramatiske situasjoner når pressete bilister skal inn og ut av krysset på Hylkje. Tunge vogntog, privatbiller og busser kjemper om kapp for å komme seg av og på hovedveien. Trafikkbelastningen er stor og nestenulykkene mange.

— Jeg er overbevist om at det bare er et spørsmål om tid før en ulykke her kommer til å ta liv, sier den erfarne kjøreskolelæreren.

Han har lært opp sjåfører på tunge kjøretøy i 20 år og kjører i dette området daglig. Han tar oss med på en kjøretur på den ulykkesbelastede veien fra Vågsbotn til Nordhordllandsbrua.

Vei for hyttefolket

At Steinestøvegen er overbelastet er han ikke i tvil om, veien er ikke dimensjonert for dagens trafikkmengde.

— Dette er en vei som er bygget for trafikken på 1960-tallet, da folk skulle til hyttene sine i Nordhordland og Sogn. Nå blir det gitt tillatelse til å bygge boligfelt og industriområder side om side her ute og så en stor barnehage i midten. Det skulle ikke vært lov, sier han, mens han svinger ned Hylkjevegen og passerer Regnbuen barnehage.

På de minuttene det tar oss å at noen bilder av trafikken i Hylkjekrysset, ser vi tre biler på to hjul ut fra sideveien for å rekke en liten luke, et vogntog som svinger ut rett foran en personbil på ene siden og et annet vogntog på den andre og flere andre dramatiske situasjoner bare på ti minutter. Skuldrene står høyt og vi bare venter på det store smellet.

— Jeg har bodd i dette området i hele midt liv og hver eneste dag hører vi at det kviner i bremser og vi bare venter på smellet. Her er mange ulykker, sier Tuft.

Utvider stadig

Et annet svært område som er under utvikling og vil øke trafikken langs Steinestøveien er Haukås næringspark, med utkjørsel ved Brurås.

Området er på 250-300 mål og strekker seg fra Shell-stasjonen på Haukås til Eikås motorsenter. Her kommer både MAN Last og Buss A/S og Hordaland Fylkeskommunes nye anlegg, som Tide Buss skal leie. Verksted, service- og sjåførfaciliteter, kontorer og oppstillingsplasser for 150 busser skal taes i bruk fra 3.oktober når de nye bussrutene for Bergen nord og Bergen sentrum starter. All trafikken vil belaste Steinestøvegen enda mer.

Utover Eikåstunnelen med kryssjusteringer på Haukås/Brurås er det ikke andre spesifikke trafikksikkerhetstiltak som er prioritert i inneværende vegplanperiode (10-13), ifølge Statens Vegvesen.

Når vogntoget vi sitter i møter andre store kjøretøy på veien er det såvidt det er klaring mellom speilene. Hver gang Tuft tar en sving, er den svære doningen også et øyeblikk innom motgående kjørebane.

— Det er ikke plass nok. Se bare alle bunkene på autovernet, som står helt inntil hvitstripen på veien. Her har mange vært borti. Vi må redusere farten nesten til 0 km i timen og sikte godt når vi treffer andre. Det er bare ikke plass nok og skulle noen komme i mot oss har vi ingen fluktmuligheter. Men her er god plass til å sette opp midtdelere eller utvide veien, sier Tuft.

51-åringen er ikke den eneste som ser frem til både Eikåstunnel og Nyborgtunnel, men har liten tro på at han får se løsningene i løpet av sin yrkeskarriere.

Si din mening i kommentarfeltet under!