— Nå kan jeg ikke engang få meg et mobiltelefonabonnement, sier Silje Borthen (23) tre år etter at en fremmed person skal ha begynt å bestille varer og tjenester i hennes navn. Nå blir hun nemlig funnet betalingsudyktig hos flere teleoperatører og andre tjenesteleverandører.

Denne uken troppet hun opp på Bergen Sentrum politistasjon med et dagsferskt inkassokrav i hånden, for å anmelde forholdet for femte gang.

  • De fire anmeldelsene jeg tidligere har levert er blitt henlagt, til tross for at gjerningspersonen har overført mine penger til egen konto og bestilt varer i mitt navn til sin hjemadresse. Man skulle tro dette var en smal sak å oppklare, sier Borthen.

Tappet kontoen

Marerittet startet i oktober 2006 da bergensjenten mistet bankkortet ute på byen i Stavanger, hvor hun studerte.

Selv om hun sperret bankkortet dagen etter, ble kontoen hennes tappet for rundt 50.000 kroner tre måneder senere. Ifølge Borthen kunne gjerningspersonen gjøre dette ved å i brevs form gi seg ut for å være henne overfor hennes bank, og dermed få tilgang til samtlige kontoer. I løpet av de tre årene som har gått har hun fått jevnlige inkassovarsler for varer hun aldri har bestilt.

  • Jeg har sikkert brukt flere hundre timer i telefonkø hos forskjellige kundeservicekontorer og inkassobyråer, forteller Borthen.

Sliter på psyken

23-åringen legger ikke skjul på at det sliter på psyken å leve med at noen konstant utgir seg for å være deg.

  • Dette har krevd mye av meg, både tidsmessig, økonomisk og mentalt. Nå skulle jeg for eksempel sittet å lest til eksamen, ikke stått her i kø på politistasjonen, forteller Borthen, som til daglig studerer økonomi og administrasjon på Høgskolen i Bergen.

ID-tyveriprosjektet anslår at rundt 5.6 prosent av befolkningen har blitt frastjålet sin identitet.

  • Det er godt over 200.000 nordmenn, og vi tror tallet vil øke i fremtiden, sier Christian Meyer, som er leder for samarbeidsprosjektet.

Notorisk ID-tyv

Silje Borthen våger ikke å håpe på at situasjonen skal ordne seg denne gangen heller.

  • Hver gang jeg har anmeldt dette har jeg blitt fortalt at nå skulle det ordne seg. Det er lite som tyder på at disse forsikringene holder stikk denne gangen, mener hun.

Siden bankkortet ble mistet i Stavanger, har bergenspolitiet oversendt alle anmeldelsene til Rogaland politidistrikt. Politiadvokat Sylvia Myklebust var påtaleansvarlig i den opprinnelige anmeldelsen fra Borthen, før den i oktober 2007 gikk for Stavanger tingrett som en del av en felles samlet sak mot en 28 år gammel kvinne fra Stavanger.

— Det var flere fornærmede som mente de var svindlet av samme person. Tiltalepunktene som dreide seg om Borthens anmeldelse ble henlagt fordi vi ikke med sikkerhet kunne knytte mistenkte opp mot misbruket av bankkortet, opplyser Myklebust.

Vil ha EU-direktiv

Hun kan ikke gi noe godt svar på hvorfor de andre anmeldelsene Silje Borthen har kommet med er blitt henlagt.

  • De er blitt henlagt ut ifra bevisets stilling og mangel på opplysninger om gjerningspersonen. Det er mulig man ikke har satt disse sakene opp mot rettssaken fra 2007, sier politiadvokaten.

Myklebust legger ikke skjul på at identitetstyverier er vanskelig saker å løse for politiet.

  • Som regel dreier det seg om elektroniske spor i slike saker, spor som slettes etter kort tid, sier hun.

Nå håper hun EUs datalagringsdirektiv blir innført i Norge.

  • Det vil gjøre politiets jobb mye enklere, da elektroniske spor vil bli lagret i lengre tid, sier politiadvokaten.