Tipset var nok noe tvilsomt, ettersom brødrene som grunnla kjeden, Dick og Mac McDonald, for lengst er døde. Kunne det være noe i tipset likevel?

Av feststemte bergensere på småbåtene rundt fikk bt.no opplyst at båten hadde ligget der et par dager allerede, men ingen visste hvem som var om bord.

Tipseren opplyser at han har en venn som har vært om bord, og at det er dyre tepper på gulvet i maskinrommet.

— Det finner du ikke på Hurtigruta, for å si det sånn, sier tipseren.

Holder vakt

To sikkerhetsvakter sto og holdt kontinuerlig vakt på båten.

Da bt.no henvendte seg til en av sikkerhetsvaktene, ble vi bedt om å vente. Etter en liten stund kom kapteinen på båten ned.

— Hello sir, is mr McDonald available at the moment? (Latter.) Deretter:

— Sorry, he is out having a burger at McDonald’s. No, seriously, there is no McDonald.

— Could you please tell me who is the owner of this ship?

— Sorry sir, I cannot. It is the rules.

— Could you tell me what mr. McDonald thinks about Bergen and Norway?

— Sorry sir. I cannot. By the way, there is no McDonald.

Mystisk mann

Idet bt.no skulle ta et bilde av skuten fra den andre siden, kom det gående en mann i førtiårsalderen med asiatisk utseende. Han smatt om bord i båten. Fem minutter senere kjørte båten vekk, uten at kapteinen ville si noe om hvor.

— But tell your readers that the captain thinks Bergen is a lovely city, sa han.

Tipseren mener firmaet Hatvik i Sandviken hadde vært om bord og fikset et strømaggregat som skal ha gått kaputt.

Mens bt.no snakket med kapteinen, kom det hele tiden skuelystne for å se på kjempebåten.

bt.no har fått dusinvis av e-poster etter at vi la ut denne saken fredag kveld. Flere lesere synes det er hyggelig å få være med på jakten. Mange har funnet en del informasjon om båten (bygget av Delta Marine i 2002, veier 468 tonn osv.), men ennå har ingen klart å dokumentere hvem som eier båten, eller hvem som er om bord. Vi takker for mange hyggelige e-poster!

Samtidig skal vi ikke legge skjul på at noen lesere mener dette burde være en smal sak å finne ut av for oss å finne ut av selv, eller at den mystiske yachten slett ikke er noe å skrive om.

"Glem hele greia. Saa slipper man flere taapelige artikler/ Dette var jo saa dumpt at det begynner aa bli pinlig/

Avsender: stig"

"Mystisk båt?? For en idiotisk sak? Litt flaut av BT, synes jeg.

Hilsen Thomas"

"Owner of the yacht Sinbad. SIR KEVIN RENNER, KCMG, Captain, Imperial Space Navy Reserve; pilot of Sinbad ... owner and master of the yacht. Kanskje neste gang en av deres journalister lurer på noe så hjelper det å bruke f.eks Yahoo. skriv: eier av yach Sinbad. på engelsk.......... Det er for dårligt at dere i Bt ikke klarer en så enkel jobb. Jeg er ikke datakyndig, så hvem som helst kan søke. K.J." (Kapteinen som denne innsenderen viser til, viser seg å være en romanfigur, red.)

"Tips: Hallo, våkn opp!? Hva er dette for en slags jounalistikk? Hadde dere bare klart å få med hjemmehavnen til båten så skulle det være mulig å finne eierselskapet uten å forlate google ;) Huff disse journalistene nå til dags er jo helt håpløse. Vi kan jo håpe dere blir byttet ut med noen litt mer ivrige polakker en gang i tiden. Avsender: God sommer" (Hvis det er så enkelt, hvorfor sender du oss ikke navnet på eieren? red)

Vi innrømmer at vi ikke har anstrengt oss veldig hardt for å finne ut av dette selv. I stedet utfordrer vi våre skarpe lesere denne gangen: Har du en god teori om hvem som eier luksusbåten? Tips oss!

Kjetil Linde Holo
Kjetil Linde Holo