Fiskeeksportør Nordahl Anthonisen i Bergen har flere ganger opplevd at lasten fra Nord-Norge er blitt forsinket. Senest i går sa Nor Cargo nei til å sende tørrfisk med Hurtigruten fra Bodø.

— Fisken blir stående igjen på kaien, eller den kan bli kastet av et eller annet sted langs ruten dersom andre varer skal være med. Jeg har forstått det sånn at de er redd for at lukten kan smitte over, sier Anthonisen.

Avhengig av leveranser

Han tror folk generelt reagerer mer på lukt nå enn tidligere, og mener det skaper problemer for fiskeeksportørene.

— Dette er et problem som er blitt gradvis verre. Nå like før jul har vi stramme leveringsfrister, og er avhengige av at fisken kommer frem i tide, sier Anthonisen.

BT skrev i 1998 at Anthonisen måtte flytte tørrfisklageret sitt fra Bergen til Lofoten, på grunn av klager fra naboene. I dag sender han det meste av lasten til utlandet fra Ålesund.

— Det har vært vanskelig å finne lager til fisken, og det er nesten ingen i Bergen som vil påta seg å pakke den. Nor Cargo har latt meg forstå at de egentlig ikke ønsker slike oppdrag. Bergen er bygget på tørrfisk, men lukten av den tåler vi ikke, sier Anthonisen.

- Skjer bare sjelden

Tørrfisken kan heller ikke pakkes i plast, fordi det da dannes fuktighet og mugg på innsiden. Men Jan Andersen, direktør i Nor Cargo Bergenske A/S, mener det hører til sjeldenhetene at den tradisjonsrike lasten avvises.

— Jeg kan ikke se bort ifra at det kan forekomme, men jeg tror det er meget sjelden, sier han.

BT har vært i kontakt med en anonym kilde som kjenner godt til transportmarkedet for fisk. Han bekrefter at kapteiner på Hurtigruten flere ganger de siste ukene har avvist tørrfisk.

- Ingen kommentar

— Folk langs kysten rister på hodet av den manglende servicen fra Nor Cargo, men det er få som tør å stå frem fordi selskapet er så dominerende, sier vedkommende.

Administrerende direktør i OVDS, Jan Skaar, avviser imidlertid blankt at kapteinen ikke tar om bord tørrfisk fordi den lukter.

— Det kommenterer jeg ikke i det hele tatt, det høres ut som noe skikkelig tøys, sier Skaar og legger på røret.

Ukjent med problemet

Administrerende direktør Otto Johannessen ved hovedkontoret til Nor Cargo Shipping i Stavanger, sier han ikke er kjent med at Hurtigruten avviser tørrfisk.

— Men jeg vet jo at det lukter av tørrfisk. Det kan godt hende at Hurtigruten nekter å ta den om bord. Hvor ofte det skjer, aner jeg ikke. Jeg ser ikke på det som noe problem, for det går mange frakteskip langs kysten, sier Johannessen.

GODLUKT: Fiskeeksportør Nordahl Anthonisen har ikke noe imot duften av tørrfisk. Men mer fintfølende neser skaper problemer for næringen, mener han.
Foto: Jan M. Lillebø