Da kapteinen på hurtigruteskipet MS «Vesterålen» skulle slå kontra på propellene for å redusere farten, gikk det galt. Det som skulle bli et mykt møte med kai ved Hurtigruteterminalen på Nøstet, endte med et brak.

Skipet dundret med toppen av baugen inn i gangbroen, hvor passasjerer går av og på Hurtigruten.

Heidi Sunde, som jobber i terminalbygget, kan hver dag se Hurtigruten legge til og fra kai bare noen meter fra kontorvinduet.

Hun forsto at noe var galt da hun så det 108 meter lange fartøyet komme susende inn mot kaien.

— Skipet kom inn i stor hastighet og deiset rett inn i gangbroen. Det er litt spesielt når Hurtigruten treffer huset vi jobber i, sier hun.

Måtte komme seg unna

Også inne i terminalbygget ble det stor oppstandelse etter smellen.

— Det ristet i hele bygget. Jeg trodde det var et jordskjelv, og var i ferd med å rømme bygningen, sier Karl Olav Reppenhagen, som jobber i terminalbygget.

Flere kaiansatte måtte løpe unna da de så hva som var i ferd med å skje.

— «Vesterålen» kom inn på en veldig uvanlig måte. Der Hurtigruten vanligvis snur i havneområdet og bakker inn mot kai, kom hun nå med baugen først. Det var mennesker i umiddelbar nærhet som måtte komme seg unna, sier havnedirektør Inge Tangerås.

Mens gangbroen ble fullstendig ødelagt i kollisjonen, ble det også skader på både selve kaien og skipet.

— Vi trenger litt tid til å vurdere omfanget av skadene, men det vil nok komme på flere millioner kroner. Enkelte av delene til gangbroen må spesialtilpasses, noe som vil trekke opp prisen. I første omgang dekker vårt forsikringsselskap skadene, så får de gjøre opp med Hurtigruten senere, sier Tangerås.

- Fulgte prosedyrene

Kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten sier kapteinen har forklart at han fulgte vanlig prosedyre da han skulle legge til kai.

— Da han skulle slå kontra på propellene for å bremse farten, fikk han ikke den responsen fra motorene som han skulle. Dermed gikk det galt, sier Lillebo, som mener det er for tidlig å spekulere i hvor mye uhellet kommer til å koste konsernet.

Lillebo kan ikke si noe om hvor stor hastighet fartøyet hadde da det traff kaien, men opplyser at mannskapet opplevde det samme motorproblemet rett før de skulle seile inn til Bergen i går ettermiddag.

Hurtigruten har vært rammet av flere uhell de siste årene. I september 2011 omkom to av mannskapet om bord i MS «Nordlys» i en brann utenfor Ålesund. Mens hele Norge holdt pusten, jobbet spesialister fra Nederland i flere dager for å hindre at «Nordlys» skulle velte grunnet de store vannmassene som hadde hopet seg opp etter slukningsarbeidet.

I går kveld kjørte «Vesterålen» tester i Byfjorden sammen med personell fra Det Norske Veritas for å prøve å gjenskape den samme feilen.

— En slik hendelse er én for mye. Sikkerhet er vår høyeste prioritering, og noe vi kontinuerlig arbeider med internt, sier Lillebo.