Mange i Hordaland venter på å få tilbake mobildekning og bredbånd etter stormen Ninas herjing lørdag.

En oppdatering fra Telenor torsdag formiddag viser at 30 basestasjoner er ute av drift. 351 kunder mangler fasttelefon, mens 905 kunder mangler bredbånd.

Radøy og Os

Størst fasttelefon-problemer er det på Radøy, der 137 er uten forbindelse. Når det gjelder bredbånd er verstingen Os, der 689 ikke er online. I Kvam og Jondal er bredbåndet nåtilbake, opplyser informasjonssjef Catharina Kokkim i Telenor.

— Vi har to nye basestasjoner ute i Bømlo. Vi har likevel ingen kritiskemobilutfall i Hordaland per nå, skriver hun i en epost.

Basestasjonene som er nede skaper imidlertid kapasitetsproblemer.

— De aller fleste områdene harflere basestasjoner som overlapper, det vil si at dersom en basestasjon er uteså dekkes området gjerne av andre. Likevel har det betydning for kapasiteten iområdet at alle stasjonene kommer opp. I tillegg vil det sikre dekning på småområder som nå opplever dårligere dekning enn vanlig. Når vi her snakker om kapasiteter det først og fremst bredbåndskapasitet når mange kunder bruker tjenestensamtidig, eller antall mobilkunder som ringer samtidig som kan påvirkes, skriver Kokkim.

Kommer ikke til

De aller fleste stedene er det nå god mobildekning, men enkelte steder har reparatørene problemer med å komme frem til basestasjonene for å bytte utstyr. Årsaken er blant annet veltede trær og ufremkommelige veier.

I tillegg til tallene ovenfor, melder Telenor om en rekke mindre feil utenfor sentralene, som rammer noen få husstander hver.

— Det er mange av disse feilene som ligger nærmere kundene, og det er en av de store utfodringene våre. Problemene skyldes både stormen Nina og tordenværet de siste dagene. Det har vært veldig mye i det siste, sier Kokkim.

Hun kan ikke love at alle feil vil være rettet raskt.

— Vihar hentet inn flere entreprenørressurser i de mest utsatte fylkene, blantannet Hordaland, og vi jobber oss nedover med feilrettingen. Likevel vil det tatid før vi også har fått rettet alle mindre feil ute hos kunder .

Entreprenørene melder tilbake om at det er svært komplisert å gjøre noe med problemene.

— Det er kompliserte feil, og når de retter én, dukker det gjerne opp en annen. Nå venter vi i spenning siden det er meldt en del dårlig vær fremover, sier Kokkim.