Forsikringsselskapene satser nå mer på å avsløre svindlerne. Gjensidige dro til Tyrkia og avslørte en norsk forretningsmann. Han fusket med datoen for en kollisjon.

Med en klar mistanke om forsikringssvindel i bagasjen, dro utreder Svein-Arne Kausland og en kollega i Gjensidige Forsikring til Ankara i Tyrkia.

– Vi reiste ut til en biloppstillingsplass som politiet driver. Der sto den kollisjonsskadde bilen han krevde 200.000 kroner i erstatning for, sier Kausland.

Den tyrkiske politimannen som drev stedet lette frem papirene de trengte. De var svært avslørende, ifølge Kausland.

– Papirene viste at bilen ble innbrakt av politiet en måned tidligere enn det eieren hadde oppgitt som tidspunkt for kollisjonen. Og det var før forsikringsavtalen var inngått.

Frekke bilforhandlere

Men det er først og fremst falske biltyverier som trekker opp både antall og beløp på forsikringsbedrageriene. Det reelle antallet er trolig langt høyere, men årlig blir 300-400 bileiere avslørt. Disse utgjør faktisk rundt halvparten av de avslørte svindelforsøkene, ifølge statistikk fra Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH).

En metode er at bileieren gir en nøkkel til en «biltyv». Han kjører ut av landet. Først da blir tyveriet anmeldt. Eieren får penger av forsikringsselskapet, biltyven får penger etter salg i for eksempel Albania.

Noen av de frekkeste metodene skjer ifølge FNH ved bruktimport. Når kjøperen tror han er trygt tilbake i gamlelandet med sitt nye vidunder, forsvinner plutselig bilen. I mellomtiden har nemlig selgeren sendt nøkkelen til en medskyldig i Norge. Han henter så bilen og kjører den tilbake til selgeren.

– Dette dreier seg som regel om eksklusive biler i klassen over en halv million kroner. Dessverre er dette i ferd med å bli vanligere, sier informasjonssjef Stein Haakonsen i FNH.

Glemmer nøkkel i bilen

I første kvartal i år har Gjensidige Forsikring registrert en betydelig vekst i tilbakeholdte erstatningskrav på Vestlandet der grunnen er mulig forsikringssvik. Mens selskapet i første kvartal i fjor avviste krav på seks millioner kroner, er summen i år hele 20 millioner, opplyser Svein-Arne Kausland.

Vesta Forsikring har ikke registrert en slik økning, og mener svindeltallene er relativt stabile.

– Desidert flest svindelsaker dreier seg om bil, sier Kausland.

Enkelte som bare har delkasko på bilen, får skader på den delen som de ikke får dekket. For å få dekning likevel, melder de den stjålet.

– En del er også villige til å gi gale opplysninger til oss for å dekke over at de har glemt nøkkelen i bilen, som så blir stjålet, sier han.

Å glemme nøkkelen gir som regel mellom 10 og 30 prosent i avkorting av erstatningssummen. I spesielle tilfeller betydelig mer.

– Men hvis de lyver om tyveri risikerer de å ikke få noe i det hele tatt, sier Kausland.

– Drittsekk

For å avsløre flest mulig av de mange bedrageriforsøkene, bruker forsikringsselskapene større ressurser på å utrede enkeltsaker de har mistanke til enn de gjorde for noen år siden. Noen hundre mil er ingen hindring.

– Bileieren ble veldig overrasket over at det kom to nordmenn helt til Ankara for å sjekke saken. Da vi konfronterte ham med opplysningene, nektet han og hevdet at politiet i Ankara tok feil.

Det hjalp ikke. Etter et par uker sendte selskapet avslag på erstatningskravet. Mannen ble også utestengt som kunde.

Kort tid etter fikk de svar på e-post:

– Forbanna drittsekk.

HULL I DØREN: Eieren av denne bilen fortalte at en traktor hadde støtt borti bilen i det den passerte. Han oppga også hvilken traktor det var. Formål: Unngå bonustap og egenandel. FOTO OG KILDE: GJENSIDIGE FORSIKRING
TRAKTOR: Silosvansen bakpå traktoren laget hullet, hevdet eieren. Gjensidige mente den ikke passet i hullet, og begynte å sjekke området. Noen barn satte dem på sporet...
AUTOVERN: På spørsmål bekreftet de at en rød bil hadde kjørt utfor veien. Etter litt leting, fant utrederne rett sted. Rød lakk i samme høyde som hullet i bildøren. Bileieren la kortene på bordet...