Kontrastene kunne knapt vært større. Fra den fuktige og frodige Kjosfossen, til den tilknappede, knusktørre Høyesterett. Her, i 1. avdeling står slaget om hvorvidt huldra i fossen er et åndsverk, eller bare regi av noe allment. Fem av rikets høyeste dommere skal nå avgjøre saken, en gang for alle. I går begynte forestillingen.

Hva med julenissen?

Dersom de utvalgte dommerne kommer til at forestillingen ved Flåmsbanen er et åndsverk, ja da ligger julenissen, Rødhette og De tre bukkene bruse tynt an. Da ser det stygt ut for barnehager, skoler og andre som fremfører våre kjære folkeeventyr. Det hevdet i hvert fall advokat Are Herrem, som representerer Flåm Utvikling. Det er de som nå har brakt huldras skjebne inn for landets ypperste domstol.

For selskapet som driver Flåmsbanen med tilliggende herligheter, mener den spektakulære forestillingen ikke er original. Derfor nekter de for at selskapet Hybris, som i sin tid satte opp huldreshowet, har rettigheter og krav på erstatning. Til nød kan de få 80 000 kroner, mener Flåm.

To ganger har de tapt i lavere rett. Både Indre Sogn tingrett og Gulating lagmannsrett har gitt skaperen Sølvi Barber rett, og erstatning.

Men det vil ikke de standhaftige sogningene ha noe av.

Mellom marmorsøyler og malerier av tung juridisk ekspertise står holmgangen om huldra. Advokat Herrem mener at det eneste som gjør huldra i Flåmsdalen original, er at hun ikke har hale. Både figuren i fossen, musikken og dansen er norsk folketradisjon, som ingen kan kreve rettigheter til.

Sølvknappene i vesten

Nå ble det ikke bare prosedert på knusktørr juss i Høyesterett i går. Vi fikk og se film, og høre Knut Buen spille en vossaslått på fele. Rett nok på CD.

For at de rettslærde skulle få inntrykk av spelet under fossen, viste Flåm Utvikling flere innslag fra huldras dans mellom kaskadene av vestlandsk fossevann.

NRKs «Norge rundt» spilte også en rolle. For i det innslaget vinket huldra til konduktøren med sølvknapper på vesten. Spørsmålet retten må ta stilling til er om denne mannen har en rolle i forestillingen. Har han det, er innslaget originalt. For i de utallige sagn vi har om huldra, har verken NSB eller deres arvtaker Flåm Utvikling noen kjent rolle.

Som vi forstår er jussen under fossen temmelig finslipt. Vi får se hva Høyesterett til slutt vil lande på.

For turistene som roper «ach schõn», «wonderful» eller «belissimo», spiller striden i retten liten rolle. Etter første rettssak satte Flåm Utvikling opp en ny forstilling, som senest i sommer har gått for fulle tog. Men da er huldra blåkledd, mot opprinnelig i rødt. Musikken er ny og bevegelsene mellom berghammerne er også nye.

Så vellykket har seansen under Kjosfossen vært at «the show must god on.», uansett opphav og rettigheter.

Derfor er det en rent prinsipielt spørsmål det handler om. Pluss noen millioner, om Hybris vinner frem.

Hybris betyr for øvrig overmot, og er en av de syv dødssyndene, fikk Høyesterett opplyst på tampen av første dag.