Dette er Høyres forslag til midlertidig løsning på trafikkaoset i sentrum, men forslaget vekker harme blant politiske motstandere.

Frem til 2005

Høyre foreslår å gjenåpne Festplassen for parkering og kollektivfeltet i Lars Hilles gate for ordinær trafikk frem til Klostergarasjen står ferdig. Arbeidet med Klostergarasjen skal starte denne måneden og etter planen være ferdig i begynnelsen av 2005.

«Trafikkaoset i Lars Hilles gate etter stengningen av Festplassen, og etablering av gjennomgående kollektivfelt, viser at dette var en forhastet politikk fra byrådet og bystyreflertallet sin side», skriver Høyre i en pressemelding signert byrådslederkandidat Monica Mæland.

Høyre lover at partiet umiddelbart vil fremme forslag til bystyret om å gjøre endringer hvis partiet kommer i byråd etter høstens valg.

Presses av UNESCO

Forslaget blir ikke applaudert av sittende byrådsleder Anne-Grete Strøm-Erichsen.

— Kollektivfeltet er et resultat av et arbeid som har pågått i mange år. Hovedgrunnen er trafikken på Bryggen. Vi er en verdenskulturarv-by, og det er UNESCO som har bedt oss om å få bort trafikken på Bryggen. Det vil være krise om vi mister denne statusen, sier Strøm-Erichsen. Bryggen er i dag å finne på UNESCOs World Heritage List over verdens kulturskatter.

— Jeg kan godt se at det blir vanskeligere å kjøre gjennom sentrum. Men vi har et ansvar for at byen ikke blir kvalt av trafikk, mener byrådslederen. Hun viser til statlige pålegg om å få flere over på kollektivtrafikk, og restriksjoner på parkering i byene.

Vil gi dispensasjon

— Vi har allerede bygget et tredje dekk på ByGarasjen, og det første spadetaket på Klostergarasjen blir tatt denne måneden. Vi har også innført parkeringsbuss i sentrum.

Strøm-Erichsen foreslår videre å gi varetransport, nyttetransport og el-biler dispensasjon til å kjøre i kollektivfeltet.

— Tror du Høyres utspill er et valgkamputspill?

— Jeg ser at dette er veldig populistisk. Vi kan ikke se på noens særinteresser. Det som er en ulempe for noen, er en fordel for andre. Vi må gjøre kollektivtrafikken attraktiv, mener Strøm-Erichsen. Hun mener Høyres lokalpolitikere fører en annen politikk enn det deres egen regjering legger føringer for gjennom Nasjonal transportplan.

- Strutsepolitikk

SVs nestleder i bystyret, Tom Skauge, blir sint når BT forteller ham om forslaget fra Høyre.

— Dette er like mye strutsepolitikk som det Bergen Næringsråd står for. Det viser at du aldri kan stole på Høyre i trafikkspørsmål. De vil flørte med bilistene. Den politikken Høyre har stått for i 20 år skaper kaos, ikke fremkommelighet i trafikken, mener Skauge.

Han mener den eneste løsningen på trafikkaoset i sentrum er å legge til rette for kollektivtrafikken.

— Skal bussene stampe i de samme køene som bilene, blir det ikke attraktivt for folk å bruke kollektivtilbud, mener SV-politikeren.

SNART VALG: Høyre og byrådslederkandidat Monica Mæland lover at partiet umiddelbart vil fremme forslag om å åpne kollektivfeltet i Lars Hilles gate for ordinær trafikk, og Festplassen for parkering, hvis partiet kommer i byråd etter valget. Sittende byrådsleder Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) synes utspillet er populistisk. ARKIVFOTO:

Næringspolitisk leder Trude Drevland i Bergen Næringsråd uttalte i gårsdagens BT at løsningen med nattåpne kollektivfelt gjennom Lars Hilles gate og Christies gate ikke er nok. Hun frykter næringslivsdød og raserte kulturtilbud i sentrum.

— Bergen Næringsråd må stikke fingeren i jorden. Mer og mer fremstår Bergen Næringsråd som en organisasjon for pengemakten i Bergen. De ødelegger for sine egne medlemmer, mener SV-politiker Tom Skauge.

Drevland er ikke spesielt glad for Skauges spark.

— Det er meningsfrihet i dette landet, og jeg inviterer gjerne Skauge som en ansvarlig politiker til en diskusjon for å vise ham nyansene i denne saken. Å stemple Bergens Næringsråd på denne måten gjennom et intervju i avisen, er vel å gå litt langt, mener Drevland.