Prislappen for fergefri E39 på strekningen Trondheim — Kristiansand er rundt 100 milliarder kroner. Både Høyre og Frp er enige i at investeringen bør gjøres, men de blå strides stort når det kommer til hvordan dette skal finansieres, skriver Nationen.

Høyre-nestleder Bent Høie gikk nylig ut og lovte både intercity-utbygging på Østlandet og ferjefri E39. Grunnen til at det lot seg gjøre var ifølge Høie at det ikke var skattepenger som skulle brukes.

— En fergefri strekning langs norskekysten på Vestlandet skal hovedfinansieres av bompenger, sier nestleder i Høyre, Bent Høie til Nationen.Det blir i så fall tidenes mest omfattende norske bomprosjekt.

Helt utelukket

I Ålesund torsdag varslet Frp-leder Siv Jensen at Frp går inn i valgkampen med et klart valgløfte til bilister på Vestlandet:

— En fergefri E 39 skal ikke bli finansiert med bompenger, sa Jensen.

Nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Bård Hoksrud (Frp), sier også at det er helt utelukket for Frp å gå med på en bompengefinansiert utbyggingsløsning.

— Vi skal sørge for at Høyre skjønner at det er god butikk å investere i lønnsomme samferdselsprosjekter. Vi vil ikke gå med på en bompengefinansiert E39, sier han.

Ikke bekymret

Bent Høie er imidlertid ikke bekymret for Frps motstand.

— Høyres utgangspunkt er at på prosjekter som erstatter ferjer er det bedre å betale bompenger i en periode, enn billetter til evig tid.

— Hvis Frp er uenige i det, så blir det et forhandlingstema etter valget, sier han. (©NTB)

Hvordan mener du strekningen bør finaniseres? Diskuter under: