I går fikk havnedirektør Morten Meibom bekreftet sine verste anelser. Kystverket foreslår å gjøre Risavika utenfor Stavanger og Oslo til knutepunktshavner. Bergen vil da miste sin status som nasjonahavn.

Byrådslederen er svært overrasket over Kystverkets forslag: — Først og fremst fordi vi har investert slike enorme beløp i havneutbygging i Bergen. Men også fordi vi gjennom en årrekke har utviklet et havnesamarbeid mellom nå 11 kommuner i Bergen og Omland Havnevesen. Bergen og omland er blant Europas største havner og det er en velutviklet havn, sier byrådsleder Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap).

Samtidig sukker hun over å få i fanget nok en omstrukturering av havnene i Norge. Den forrige sikret Bergen status som nasjonalhavn.

— Det blir feil når vi skal ligge slik og kive om posisjoner. Det viktige er jo hvor mye last og hvor mange passasjerer havnen håndterer, sier hun. Høyres kommunalråd Monica Mæland vil i dag foreslå i forretningsutvalget at ordføreren påtar seg å fronte kampen for Bergen havn.

— Her må vi gjøre en tverrpolitisk innsats rettet mot både Fiskeridepartementet, regjeringen og Stortinget, sier hun.

Samtidig er Monica Mæland optimist med tanke på utfallet. Etter høringsrunden skal saken til Fiskeridepartmentet. Der regjererer Høyres Svein Ludvigsen, som like før jul hadde mye lovord å si om havnen da han besøkte Bergen.

Så får bergenspolitikerne håpe at Ludvigsen lytter til dem og ikke til sin nye politiske rådgiver, Janne Johnsen, som er leder av Rogaland Høyre.