— Det var tøft til tider, men også kjempegøy, sier Linn Vinkler, etter at skipet har klappet til kai ved Bradbenken mandag formiddag. Siden 17. mars har hun vært eneste kvinnelige medseiler av 15, på turen fra Tenerife til Bergen. Hun er ikke i tvil om hva som var turens høydepunkt.

— Det var å stå til rors over Biscaya, sier hun.

Utfordrende

Turen fikk hun i gave av foreldrene og før hun dro var hun spent på om hun klarte oppgavene ombord. Alle må delta og ta ansvar for at livet på seilskuten skal fungere. De får opplæring i grunnleggende sjømannskap med fokus på disiplin, selvstendighet og samarbeid. Vinkler gikk brannvakter, var utkikk og gjorde forefallende arbeid på dekk. Aller best trivdes hun til rors.

— Hun fungerte helt perfekt som medseiler og sto mye til rors. For oss er det viktigste å bygge selvtillit hos medseilerne og at de får lære seg selv å kjenne, sier kaptein Marcus Seidl.

På forhånd hadde Vinkler ønsket seg spennende vær og det fikk hun til gagns. Hun sto til rors da de seilte i stiv kuling og stormbyger over Biscaya.

— Da gjaldt det å beholde roen og holde seg godt fast. Og så var det gøy å stå til rors og se alle gutta jobbe, sier hun med et lurt smil.

Høydeskrekk

Vinkler hadde litt hjemlengsel underveis og var sjøsyk i begynnelsen av turen. Og hun er definitivt ikke glad i høyder. Hun drar litt på det når vi spør om høydeskrekken ble kurert underveis.

— Den er nesten kurert, kan vi si det sånn? Jeg klarte det på tredje forsøk og klatret opp til første tverrliggeren. Det holdt for meg, sier hun.

Den er 15 meter over skipsdekket.

— For meg var det viktig å forsøke når jeg hadde muligheten. Hvis ikke angrer jeg etterpå. Jeg anbefaler det, men man må vite hva man klarer og ha respekt for grensene sine, sier hun.

Vedlikehold

Statsraad Lehmkuhl har vært på Tenerife for å få utført omfattende vedlikehold som krevde varmt og tørt vær. Siste rest av Stiftelsen Statsraad Lehmkuhls sparepenger har betalt for gildet, som har total prislapp på 3,5 millioner kroner. Venneforeningen har også bidratt.

— Alt har klaffet og det har vært en veldig vellykket tur. Vi har fått dekket natet og malt skutesidene. I tillegg har vi tatt alt utvendig treverk i teak og det er et veldig svært arbeid. Kapteinsalongen har også blitt malt, sier kaptein Seidl.

Natingen av dekket på den jubilerende 100-åringen ble utført av åtte mann fra Hardanger Fartøyvernsenter. De sto på i seks uker for å få alt ferdig. Resten av vedlikeholdsjobbene ble gjort av de ansatte om bord. Fire av dem er unge spanjoler som er med for å få fartstid etter endt maritim utdanning i Cartagena.

— Det er et problem over hele Europa, også i Norge, at ungdommene har problemer med å få nok fartstid til å få hyre noe sted. Rederiene vil helst ha dem ferdig utdannet med praktisk erfaring, men et sted må de få det. Det er flott at Statsraad Lehmkuhl kan bidra til dette, sier Anders Lekven, direktør i Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl. Han sto på kaien og hjalp til med fortøyningen, da skuten kom hjem.

Tokt gav mersmak

De 15 medseilerne står alle med fornøyde smil når skipet ankommer Bergen. Alderspredningen er stor, et par av de eldste over 70 år. En av dem som lenge hadde drømt om en skikkelig tur på sjøen, er Klaus Gjukastein fra Voss. Som Linn Vinkler holder 63 - åringen turen over Biscaya som turens høydepunkt.

— Det gikk så det suste! Vi har hatt alt av vær fra sterk kuling og storm i Biscaya, til Nordsjøen i sol og fint vær, forteller han.

Han var også med på sitt første tokt, men det blir neppe det siste.

— Dette var veldig kjekt, helt storartet! Jeg blir nok med på toktet til Shetland neste gang, sier han.