— Situasjonen er mest uholdbar og frustrerende for gjestene våre, men også lite tilfredsstillende for oss, sier direktør Bente Hofgaard Nilsen ved First Hotel Marin.

Torsdag morgen måtte flere av hotellets gjester vente i 25-30 minutter før den bestilte drosjen kom.

— Det var enda verre tidligere i denne uken, sier Hofgaard Nilsen.

Sto i kø

Utenfor Radisson SAS Hotel Norge sto det i åttetiden torsdag morgen åtte-ti gjester og hutret og frøs mens de ventet på den bestilte drosjen. Det pleier å være enda verre på Radisson SAS Royal Hotel på Bryggen.

— I dag er jeg heldig som bare har ventet i 15-20 minutter, sier Vetli Tveiten, som er stamgjest ved Hotel Norge.

— Kommer jeg meg ut herfra i 07-tiden, går det som regel bra. Hvis jeg skal dra seinere, må jeg legge inn ekstra god tid til både fly og avtaler, sier han.

Tomme taxiholdeplasser

Mangelen på drosjer i sentrum er størst mellom halv åtte og halv ni om morgenen. Bergens Tidende besøkte drosjeholdeplassene i Torggaten, på Øvre Ole Bulls plass og Bryggen i dette tidsrommet torsdag morgen. Ikke en eneste taxi var å se.

— Situasjonen er egentlig ganske kritisk. Bergen fremstår som en dårlig serviceby når det er slik, sier direktør Kjetil Smørås ved Hotel Augustin og Grand Hotel Terminus.

Må kjøre gjester selv

For å unngå at gjester kommer for seint til tog og fly har direktøren noen ganger selv måttet trå til å kjøre dem dit de skal.

— Det er heller ingen garanti å forhåndsbestille drosje kvelden i forveien. Like fullt forekommer det at taxien ikke kommer eller er kraftig forsinket, sier Smørås.

Noen hotellgjester blir ampre når det tar lang tid før drosjen deres dukker opp.

— Jeg skjønner dem godt, sier Bente Hofgaard Nilsen ved First Hotel Marin.

Innrømmer problemer

De to største taxiselskapene, Bergen Taxi og Norgestaxi, innrømmer at situasjonen er vanskelig om morgenen.

— Vi sliter med å holde ventetiden i sentrum nede, særlig på Bryggen-siden, sier administrerende direktør Jan Valeur i Bergen Taxi.

— Vi er ikke i stand til å levere et godt nok produkt til hotellgjestene, vedgår kollega Jan Tennfjord i Norgestaxi

Samtidig som det er manko på drosjer i sentrum, har noen av hotelldirektørene registrert lange rekker av ledige taxier på Flesland.

— Timen mellom åtte og ni er særdeles travel også der. Da kommer det en rekke fly. Og jeg forstår godt at sjåfører som er i Fana, foretrekker å kjøre til Flesland for å få ny tur fremfor å sitte i kø inn mot sentrum, sier Jan Valeur.

ENDELIG: 30 minutters venting var status for gjester som skulle med drosje fra First Hotel Marin i går morges.
I KØ: I går var Vetli Tveiten heldig. Drosjen hans kom etter 15-20 minutters venting utenfor Hotel Norge.