• Kom dere ut, ropte flyvertinnen. Sekunder senere var flyet overtent. Fire personer omkom. Tolv rømte med flammene i ryggen.

Etter landingen begynte flyet å riste, bremsene tok aldri nok tak. Og da de siste lysene på rullebanen forsvant ut av syne, skjønte passasjerene at noe var virkelig galt.

Flyet braste nedover en bratt skråning, meide over busker og trær. I møte med terrenget, knakk flyet fra Atlantic Airways i to.

Trodde alle var døde

— Kom dere ut, ropte en av flyvertinnene, og fikk åpnet en av nødutgangene.

I samme øyeblikk var Rune Fylkesnes og kollegaen i ferd med å fortøye båten på et oppdrettsanlegg på andre siden av fjorden. De skulle akkurat begynne arbeidsdagen de oppdaget tjukk røyk i skråningen nedenfor Sørstokken flyplass.

De hoppet raskt i båten igjen og durte over Stokksundet i håp om å kunne hjelpe noen i det havarerte flyet.

— Plutselig eksploderte flyet, sannsynligvis i drivstofftankene. Det tok bare sekunder før flyet var i full fyr. Vi var sikker på at alle om bord var døde, sier Rune Fylkesnes, medeier i Fylkesnes Fisk AS.

Han stresset febrilsk med mobiltelefonen da han plutselig så en passasjer og en flyvertinne komme ut av skogen i morgensolen.

— Vi ropte opp. Spurte om de ville ha hjelp, og så kom de ned til oss og fikk varmet seg, sier Fylkesnes, som lå vel 50 meter nedenfor flyvraket i båten sin.

Flyvertinnen hjalp flere

Passasjeren var svartsvidd i håret, bleik i ansiktet og snakket lite. Flyvertinnen i mørkeblå drakt var fattet, fortalte om det som var skjedd, mens hun tok seg i den mørke, svidde hestehalen.

— Hun sa at hun hadde hjulpet flere før hun selv hadde hoppet ut. Like etter at hun selv kom seg ut, eksploderte flyet, sier Fylkesnes.

De to karene holdt kalde kluter på ryggen hennes for å kjøle ned brannsårene.

— Hun var overbevist om at de tre kollegaen hennes var døde. Hun fortalte at flyet var knekt på midten, og trodde alle som var i den fremre delen av flyet hadde dødd, sier Fylkesnes.

Hun hadde delvis rett. Fire personer kom aldri levende ut av det brennende flyet. Tre av dem var arbeidere på vei til Ormen Lange-feltet utenfor Molde. En av dem var flyvertinnens nærmeste kollega i kabinen, en 41 år gammel kvinne fra Færøyene.

Kapteinen og styrmannen kom seg imidlertid uskadet ut av vraket gjennom et vindu i cockpiten.

- Kom opp på rullebanen

De to ved sjøen ble fraktet til den gamle fergekaien på Sandvikvåg før de ble kjørt til sykehuset.

— Flere av de andre kom bare gående opp på rullebanen igjen, sier Anders Bang-Andersen, pressesjef ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge.

Brannvesen og beredskap på flyplassen var raskt på stedet etter ulykken, men det tok 40 minutter før de første helikoptrene var på plass, en luftambulanse og et Sea King-helikopter.

I tillegg deltok både frivillige fra Røde Kors og mannskaper fra KNM Narvik i leteaksjonen rundt vraket og i strandlinjen.

— Dette er en aksjon vi bruker alle tenkelige ressurser på, uttalte Hovedredningssentralen.

Den 13. mannen var død

Likevel ble det på et tidspunkt forvirring om den såkalte 13. mannen, som var registret kommet ut av flyet. Redningsaksjonen ble avblåst, men det viste seg etter hvert at også han lå omkommet i flyvraket.

Både Flyhavarikommisjonen og Kripos kom fra Oslo til Stord for å gjøre de nødvendige tekniske undersøkelser i går.

De svarte bremsesporene på asfalten går over i dype sår i gresset der rullebanen slutter. Mellom hjulsporene er en flyplasslampe knust.

Etter at to likbiler hadde fraktet de fire døde bort fra flyplassen i går kveld, fikk media komme ned til vraket. Da arbeidet brannvesenet fortsatt med etterslokking.

Bare halen og vingetippen er gjenkjennelige av flyet: Resten av vraket er fullstendig utbrent.

— Slik vraket er nå, virker det uforståelig at noen har klart å komme seg ut, sier havariinspektør Birger Andreas Bull.

Deisz Orjan