CAMILLA THORSNES

LAILA TORVANGER

fysioterapeuter

Bekkenbunnsmusklene ligger som en muskelplate inni bekkenet og danner «gulvet» i kroppen. Gjennom denne muskelplaten går endetarm, skjede og urinrør.

Når du sluttet med bleie som barn, var det fordi aktiveringen av disse musklene var blitt en refleks. Den gjør at man unngår lekkasje ved ulike former for anstrengelse.

Med årene blir bekkenbunnsmusklene svakere på grunn av mindre bruk, graviditet, fødsel eller stor overvekt. Det er verdt å nevne at medfødt svakhet i bekkenbunnsmusklene kan være årsaken til noen unge jenter sine lekkasjeproblemer ved aktivitet. Denne typen inkontinens kalles stressinkontinens og kjennetegnes ved at man «lekker» ved f.eks. hopping, løping, nys, tunge løft og brå bevegelser.

De fleste som sliter med stressinkontinens, velger å holde plagene for seg selv. Noen synes kanskje det er flaut og pinlig, og mange er redde for at operasjon er eneste utvei. Det siste er feil: 60–70 prosent blir bedre eller helt bra ved å gjøre intensiv trening av bekkenbunnsmuskulaturen.

Her får du øvelser som hjelper, både forebyggende og hvis du har plager:

GOD UTGANGSSTILLING VIKTIG:

Unngå at du bruker sete-, lår— eller magemuskler istedenfor å trekke sammen med bekkenbunnsmusklene.

Slik gjør du:

  1. Plasser deg i en av utgangsstillingene.
  2. Knip så hardt du kan uten å bruke andre muskelgrupper.
  3. Hold hvert knip i 6–8 sekunder.
  4. Mot slutten av holdetiden, gjør 3–4 raske sammentrekninger videre innover. Et bilde som er mye brukt er å ta heisen etasje for etasje.

For dem som har inkontinensplager: 3X10 repetisjoner daglig.

Hvis du ønsker en forebyggende effekt, er det nok med 12 knip én til to ganger i uken.

Har du problemer med å finne de rette musklene, kan fastlege, gynekolog eller spesialisert fysioterapeut veilede og hjelpe deg.

HJELPEMIDLER

På apoteket kan du kjøpe ulike hjelpemidler som forteller deg om du kniper riktig.

Du trenger ikke å bli inaktiv selv om du er plaget med lekkasje. Det finnes mange aktiviteter der løping og hopping ikke er inkludert, som sykling, svømming og rask gange.

JAN M. LILLEBØ
JAN M. LILLEBØ
JAN M. LILLEBØ