Sommeren er en høytid for alle som vil selge produktene sine gjennom avisomtale. Daglig blir redaksjoner landet over bombardert med pressemeldinger fra firmaer som spesialiserer seg på tekstreklame. Noen av dem er festligere enn andre, så vi foretok et lite utvalg fra innboksen vår.

Har du en god agurk-historie? Tips oss i kommentarfeltet!

Norgesmester i oppvask

”Det er høytid for manuell oppvask” utbasunerer Consilio kommunikasjon i en e-post på oppdrag fra Jordan, i et forsøk på å få oss til å kjøpe flere oppvaskbørster.

Nå reiser nemlig nordmenn fra oppvaskmaskinene sine for ferien, og ingen husker lenger det urgamle norske ritualet med å vaske opp for hånd.

Det er her Viknarajah ”Vikky” Sithampararajah gjør sin entré. Som norgesmester i oppvask skal han lære sine kunster til skoleelever som en del av kunnskapsløftet.

Etter å ha sjekket bakgrunnen til ”Vikky”, fant vi derimot ut at av hans mørke fortid. Packnews.no (din nyhetsside innen emballasjeindustrien) avslører nemlig at Sithampararajah vant NM i maskinoppvask , og dermed kanskje ikke lenger er så troverdig bevæpnet kun med oppvaskbørste.

Vil ha Brads brystkasse

Barbergiganten Philips har gjennomført en undersøkelse som viser at hele 24 prosent (!) av de spurte synes det er positivt at menn tar vare på utseende sitt. Hva de resterende 76 prosentene synes sier pressemeldingen ingenting om. Men Philips slår uansett fast at det er in med hårløse brystkasser.

Halvparten av de spurte ønsker seg overkroppen til Brad Pitt, mens to av 10 kunne tenke seg en bryskasse lik David Beckhams. De mer hårete utgavene Robbie Williams og Pierce Brosnan hadde nesten ingen tilhengere.

”Komfort og lav vekt”

Saken ”Flere unge i friluft” handler om at stadig flere nordmenn mellom 18 og 26 bytter ut øyhopping i syden med fjellhopping i Norge. Hvem er naturlige å snakke med i denne sammenhengen? Den Norske Turistforening blir intervjuet i forbifarten, men det er den usannsynlige kandidaten Biltema som er hovedkilden i artikkelen som nyhetsbyrået Newswire sender ut.

Komfort og lav vekt er viktig når unge og andre nordmenn skal på tur, ifølge Biltema.

Tydeligvis vil de bort fra det belastende navnet, og heller satse på campingutstyr.

Eventuelt betyr kanskje ”komfort og lav vekt” at man kan pakke det meste inn i firehjulstrekkeren og dra på fjelltur med vinduene rullet ned for å få mest mulig frisk luft.

— Alkoholfritt er best

Nordmenn bøtter innpå med alkohol, skriver landets aviser i dag. Aas Bryggeri er helt uenig i dette. De slår fast at nordmenn drikker øl fordi det er godt, og ikke på grunn av rusen. Den lave promillegrensen på veiene har ført til at stadig flere bytter ut pils og lettøl med alkoholfritt øl.

— Etter at promillegrensen for motorførere ble redusert fra 0,5 promille til 0,2, har mange gått over til alkoholfritt øl for å være på den sikre siden, sier kulturarbeider Torbjørn Skogvold i Aas Bryggeri.

— Smak og utvalg er også to viktige stikkord for at flere velger alkoholfritt øl, mener Skogvold.

Juli er toppmåneden

Dag Øyvind Olsen er journalist i nyhetsbyrået Newswire. Han produserer «gryteklare» nyhetsmeldinger for landets avisredaksjoner. Oppdragsgiverne er firma, butikker, forsikringsselskap og alle andre som har et budskap de ønsker å få inn i avisene. Mens alle andre journalister klager over nyhetstørke, gleder medarbeiderne i Newswire seg over ferietiden.

— Juli er en god måned for oss. Det er lettere å få store og gode oppslag da enn ellers i året. Det er generelt lite stoff og lite som skjer, sier han.

Olsen avviser at de har flere oppdragsgivere om sommeren enn ellers i året.

— Vi har de samme kundene hele tiden. Vanligvis har vi mange oppdrag tidlig på sommeren, og så dabber det litt av utover i august, sier han.

Har du en god agurk-historie? Tips oss i kommentarfeltet!

TAR OPPVASKEN: Agurkene kjenner ingen grenser i sommer, særlig ikke når norgesmester i oppvask dukker opp. Fra venstre: Ida Sophi Horne, Julie Hernes Granlund, Cedrik Tveter Svendsen, Vikky og Mads Revheim Skjolden.
Svein Erik Dahl
TELTUTSTYR: Biltema blir intervjuet når flere unge drar på telttur. Hvorfor? Vi er usikre. Bildet er fra Hovefestivalen.
Kristine Jakobsen
FORBILDE FOR NOEN: 24 prosent av de spurte mener det er ok at menn tar vare på utseendet sitt. Hva mener resten? Igjen må vi melde pass. Halvparten av de spurte ville i alle fall ha brystkassen til Brad Pitt.
ALKOFRITT? Drikker vi fordi det er godt, eller fordi vi blir fulle? Etter pressemeldingen fra Aas bryggeri er vi sannelig ikke sikre.