ØIVIND ASKp/> I 2002 overtok Forsvarsbygg alle Forsvarets eiendommer, også den enorme MTB-hallen, der «Hitra» har lånt en krok til vinteropplag siden 1987. Nå har ikke verkstedet på Haakonsvern bruk for hallen lenger, og har sagt opp leieavtalen. En av grunnene til det er at Haakonsvern har et «nedtrekk»-krav på seg, om å redusere antall kvadratmeter. Men hallen ligger der tom, og Haakonsvern orlogsstasjon har søkt om å få leie den begrensete plassen «Hitra» beslaglegger. Det vil ikke Forsvarsbygg, de krever leie for hele hallen.

— Vi kan ikke betale 25.000-30.000 i måneden, sier Åsmund Andersen, sjef for orlogsstasjonen.

Der står saken, nokså fastlåst.

Mulig løsning

I Forsvarsbygg er det flere avdelinger, og det er mulig at ansvaret for hallen blir overført til «Skifte eiendom». Åsmund Andersen håper det skal bli mulig å finne en løsning med dem.

Men vinteren nærmer seg.

— Vi har pleid å ta «Hitra» på land i oktober, så i løpet av den måneden må vi finne en løsning. Hvis vi ikke får det til, må trolig «Hitra» ligge på sjøen i vinter. Men det er ingen katastrofe. Vi kommer til å lage en flytende plasthall eller kanskje et presenningtak, så får vi finne en permanent løsning til neste år, enten her på basen eller privat. Båten må på slipp for vedlikehold, og det aller beste er at den får tørke ut om vinteren. Det gjør normalt vedlikehold også enklere, legger han til.

Flytende museum

«Hitra» er vårt eneste flytende marinefartøy fra annen verdenskrig, og ble brukt av Shetlandsgjengen sammen med «Vigra» og «Hessa» til å frakte agenter, våpen og flyktninger over Nordsjøen.

Etter krigen ble de tre ubåtjagerne som Norge fikk i gave av amerikanerne i 1943, brukt noen år i Sjøheimevernet, før de ble solgt til private. Bare «Hitra» eksisterer i dag. Den ble funnet i Karlskrona i Sverige i forbindelse med at den russiske ubåten gikk på land der, og fraktet til Stord for restaurering. Utrolig nok var det mulig å finne originalutstyr fra de tre båtene, slik at «Hitra» i dag er nesten autentisk. I 2000 ble de to gamle stjernedieslene tatt ut og erstattet med moderne Mercedes-maskiner som ble gitt i gave fra den tyske MTU-fabrikken. To gamle står på Marinemuseet i Horten, og en på Stord, forteller Niels Otto Børresen, skipper på «Hitra».

Denne uken har «Hitra» vært i Bekkjarvik, på Rubbestadneset og i Øystese og besøkt skoleelever.

«Hitra» har en rekke sponsorer, både firmaer og privatpersoner.

DET ENESTE: «HITRA» på vennskapsbesøk i Scalloway i 2001. Under siste krig seilte de tre Shetlandsbussene mellom Norge og Shetland. I dag er «Hitra» vårt eneste seilende marinefartøy fra siste krig.

ARKIVFOTO: ØIVIND ASK