SUN HEIDI SÆBØ

— Vet du hvordan du bruker en fluefiskestang? spør Bjørnar Døskeland Eikhaug (10), mens han forsøker å demonstrere hvordan de fikk til rekordforsøket med pil og slynge.

Fra februar til mai i år har han og medelevene i 5. klasse jobbet systematisk med å finne ut hvordan de kan få et trestykke 30 meter opp i luften. Arbeidet har involvert utallige timer på sløyden for å få til den perfekte pilen, og ikke minst har det gått med noen timer til utprøving av kaste- og slyngemetoder.

— På denne måten har vi lært masse om akselerasjon, tyngdekraft og luftmotstand. Snart kan vi bygge ordentlige raktetter, slår Bjørnar fast.

Flørter med fysikken

I arbeidet med prosjektet har elevene støttet seg på fysikere og ingeniører ved NTNU i Trondheim, Universitetet i Oslo og Andøya rakettskytefelt, forteller lærer og initiativtaker Frode Skjold. Han er rørt over hvordan forskerne har stilt opp og gitt svar på det elevene lurte på.

— Det er så viktig at barna opplever at de blir tatt på alvor og får svar. En av kontaktpersonene våre ga en gang et 16 sider langt svar på ett spørsmål, sier Skjold.

Etter hans oppfatning er den viktigste erfaringen fra prosjektet at elevene oppsøker og tilegner seg kunnskap på alternative måter.

— Jeg er opptatt av å sette forskning på timeplanen. Nå har vi flørtet med fysikkens lover og anskueliggjort ett års pensum i fysikk på en morsom og spennende måte, sier Skjold.

5000 kroner

Forskningsrapporten «Hvordan kan vi få et trestykke 30 meter opp i luften?» holdt til bronseplass i Forskningsrådets konkurranse, som ifølge prosjektleder Marianne Løken aldri har hatt så høy kvalitet som i år.

Premien er en sjekk på 5000 kroner som utdanningsminister Kristin Clemet deler ut i dag. De unge vitenskapsmennene håper pengene skal gå til kinobilletter og snop - og litt til videre forskning.