— Vi får hele tiden e-post med svindelforsøk, men akkurat denne var litt skummel, sier førsteamanuensis Ole Bjørn Rekdal.

Mandag ble han oppringt av svindlerne i Nigeria, som lurte på hvor pengene ble av. Økokrim kjenner ikke til tilfeller som ligner det de ansatte ved Høgskolen i Bergen ble utsatt for.

— Utdanningsinstitusjoner er veldig plaget av spam, vi får mange henvendelser derfra. Vi har vært borti skreddersydde varianter av Nigeria-svindel tidligere, men ikke noe som ligner dette, sier Økokrim-rådgiver Anne Dybo.

Fagkonferanse i Nigeria

Etter påske mottok Rekdal det han trodde var en e-post fra en tidligere student ved høyskolen. Før påske fikk en kollega en lignende e-post fra en annen student. De kom fra de riktige adressene, og så ved første øyekast ekte ut.

Studentene, som etter studiene hadde returnert til Tanzania og Uganda, fortalte at de deltok på en faglig konferanse i Nigeria, men hadde mistet eller blitt frastjålet lommebøkene. Hver av dem trengte omtrent 2500 dollar for å betale for konferansen og hjemreisen.

— E-postene ser i utgangspunktet ut som alle andre e-poster vi har fått fra dem. Innholdet er også troverdig, temaet på konferansen stemmer med fagene de har studert. I tillegg ber de om en forholdsvis liten og realistisk sum, forteller Rekdal.

Økokrim advarer

Ifølge Økokrim blir svindlerne stadig flinkere til å lure folk. Mange av historiene er også forseggjorte.

— Dette er en ny versjon av den samme svindelen. De ber først om lite penger, før det som regel øker. Man blir fanget i et nett, og sender mer og mer, sier Økokrim-rådgiver Anne Dybo.

Små detaljer gjorde at førsteamanuensen fattet mistanke. Et par telefoner til studentene, som slett ikke var på konferanse i Nigeria, bekreftet at det dreide seg om svindel.

Det viste seg at noen hadde overtatt e-postkontoene deres. Rekdal tror svindlerne har funnet ut så mye som mulig om studentene, prosjektene og fagområdene gjennom høyskolens og universitetets nettsider. Deretter har de plukket ut e-postadressene til de to studentene, som så har blitt lurt til å oppgi passordet sitt.

— Svindlerne har investert mye energi i å skreddersy et realistisk opplegg. Det hadde vært helt naturlig om akkurat disse to studentene deltok på en fagkonferanse med det oppgitte temaet i Nigeria, sier Rekdal, som understreker at dette dreier seg om studenter som er vant til å bruke e-post og PC, og som ikke er blant de mest naive.

Høyskolen har nå advart studentene om svindelen og forklart fremgangsmåten.

— Det gikk bra nå, men det skader nok ikke å få en påminnelse. Ikke bare om å være forsiktig med passord, men også at det kan være lurt med skepsis selv når det tilsynelatende er venner og bekjente som ber om penger. Det er mange lignende prosjekter i utdanningsmiljøet i Bergen som kan være mulige mål, sier Rekdal.

Han presiserer at svindelforsøket var rettet direkte mot ham og kollegaen. Om svindelen hadde lykkes, var det de som privatpersoner, og ikke høyskolen, som ville overført og tapt penger.

- Aldri oppgi opplysninger

Når folk først har betalt, kan det være vanskelig å innse at man er blitt lurt.

— Jeg jobber for tiden med tre menn som har sendt millioner til noe de tror er en forretningsinvestering. De kan på en måte ikke tillate seg å tro at det er svindel, for de har ikke råd til å tape pengene, sier Anne Dybo.

Ettersom spam-filter nå stanser mye av trafikken, har Nigeria-svindlerne i økende grad begynt å sende SMS og ringe folk direkte.

— Aldri oppgi passord, kontonummer eller annen sensitiv informasjon, er oppfordringen fra Økokrim.

Har du blitt forsøkt svindlet på e-post? Diskuter saken her!

SKUMMELT: - Vi får hele tiden en drøss av e-post med svindelforsøk, men akkurat denne var litt skummel, sier førsteamanuensis Ole Bjørn Rekdal. ARKIVFOTO: BERGENS TIDENDE