Søndag drev Solberg og KrF-leder Knut Arild Hareide valgkamp i fergekøen på Sandvikvåg. Et av budskapene var at en stemme på de borgerlige, vil kunne fjerne fergestrekningen Halhjem–Sandvikvåg raskere enn en stemme på de rødgrønne.

— Vi går inn for byggestart for bro i midtre trasé i 2018, mens de rødgrønne verken har bestemt seg for trasé eller tidspunkt ennå, sier Solberg.

Vil la private bygge

Hun vil bygge broen som et såkalt OPS-prosjekt (offentlig-privat samarbeid). Det betyr at det offentlige gir byggeoppdraget til en privat aktør, som tar risikoen for overskridelser og eventuelle forsinkelser. Til gjengjeld inngås det en avtale som gir firmaet inntekter gjennom broens levetid, for eksempel fra bompenger.

— Beregninger vi har fått gjort viser at en slik modell vil kunne kutte byggetiden med to år, sammenlignet med den vanlige offentlige metoden, med finansiering over statsbudsjettet, hevder Solberg.

Det er omstridt hvorvidt OPS er en kostnadseffektiv måte å bygge vei på, fordi den er avhengig av dyre lån og privat profitt. Solberg sier at poenget uansett er at det gir samfunnsøkonomisk gevinst.

— Å få denne strekningen fergefri har stor betydning for Vestlandets konkurransekraft, og vil gi store gevinster for både bedrifter og enkeltpersoner. Da er to år viktige, sier Høyre-lederen.

Dropper Fusa

Utspillet innebærer at Høyre har tatt endelig avgjørelse i diskusjonen om hvilken trasé som skal velges. Indre trasé over Fusa er ute av bildet.

— Vi har gått inn for midtre trasé fordi det er den som er anbefalt av Statens vegvesen. Vedtakene må fattes raskt, og det er på tide å trekke konklusjonen nå, sier Solberg.

— Men nettopp usikkerhet rundt teknologien ved bro over Bjørnafjorden, og faren for forsinkelser i prosjektet, er trukket frem som et av argumentene mot en slik lang flytebro?

— Vi oppfatter at den usikkerheten nå er avklart av Statens vegvesen. Det er ingen grunn til å nøle lenger.

- Bompenger må betale

Bilistene som i dag må ta ferge over Bjørnafjorden, kan imidlertid ikke se frem til billigere turer dersom Solberg får viljen sin.

Hordfast-alternativet med lang flytebro er kostnadsberegnet til 19,3 milliarder kroner. Den regningen må betales uansett om private eller det offentlige bygger.

— Bompenger vil være en ganske stor del av finansieringen av prosjektet. Vi har ikke tatt stilling til detaljene. Men i dag betaler bilistene mye i fergebillett, og helt naturlig at man betaler minst like mye i bompenger de første årene, sier Solberg.

— Hvordan skal dere få Frp med på det, partiet som har landsmøtevedtak mot bompenger?

— Nå driver jeg valgkamp på hva Høyre mener. Men jeg regner jo med at alle som ønsker fergefri E 39 har forstått at en del av finansieringen må være bompenger. Alternativet er å vente.

Stykkevis og delt

Den rødgrønne regjeringen har sagt at en fergefri E 39 mellom Trondheim og Kristiansand skal stå ferdig innen 25 år, med unntak av kryssingen av Sognefjorden.

Solberg sier hun i første omgang konsentrere seg om strekningen Bergen-Stavanger.

— Det er flere strekninger som kan passe til OPS-prosjekter, blant annet på Sunnmøre. Men erfaringer har vist at OPS er best på strekninger som ikke er så lange. Å gjøre hele E 39 til ett prosjekt er ikke en god idé, mener hun.

Ap avviser

Magne Rommetveit (Ap) i transportkomiteen på Stortinget mener det ingenting som tilsier at en borgerlig regjering vil få på plass broen før de rødgrønne.

— Jeg forstår ikke hvordan hun kan si at hun vil få på plass broen to år før oss. I Nasjonal Transportplan planlegger vi for oppstart i perioden som begynner i 2018, sier han.

De borgerlige partienes uenigheter knyttet til finansieringen av byggeprosjektet er mer bekymringsverdig, hevder Rommetveit.

— Frp har sagt at de ikke ønsker bompenger, mens Høyre går inn for det. Høyre vil ha OPS, men Frp vil ikke. Hun kan si 2018 så mye hun vil, men de må bli enige, sier han.

Ifølge Rommetveit er det langt ifra sikkert at OPS vil føre til en raskere ferdigstillelse av broen.

— I teorien kan det være du blir raskere ferdig, men prisen blir høyere på grunn av høye renter. Da er det bilistene som må betale, sier han.

Frp irritert

Frps førstekandidat i Hordaland, Gjermund Hagesæter, bekrefter at partiet hans vil unngå nye bomstasjoner på E39.

— Hvis det er politisk vilje til det, kan fergefri E39 finansieres over statsbudsjettet. Budsjettet har et overskudd på 380 milliarder kroner, sier Hagesæter.

Han reagerer på Erna Solbergs påstand om at «alle som ønsker fergefri E 39 har forstått at en del av finansieringen må være bompenger».

— Dette er Høyre-arroganse, sier Hagesæter.

PÅ FERGEN: Fergeturen fra Halhjem til Sandvikvåg vil være historie om få år, hvis Erna Solberg får viljen sin.
Håvard Bjelland
STÅR SAMMEN: Høyre-leder Erna Solberg og KrF-leder Knut Arild Hareide på Sandvikvåg fergekai i Hordaland søndag. De to partilederne ønsker en fergefri E 39.
Håvard Bjelland
MØTTE ORDFØRERNE: Erna Solberg rakk også en prat om broplanene med ordførerne i Fitjar og Stord, Wenche Tislevoll og Liv Kari Eskeland.
Håvard Bjelland