Neste år vil Lidl trolig åpne sine første butikker i Norge. Et av etableringsstedene er Bergen.

Mandag dukket det opp et brev i byggesaksavdelingen i Bergen kommune. I brevet var det oppgitt to tomter som Lidl vil åpne butikker på. Den ene i Folke Bernadottes vei, ikke langt unna kjøpesenteret Oasen. Den andre i Nattlandsveien.

Dette er hva du kan vente:

— Lidl er en langt mer rendyrket lavpriskjede enn Rema og Rimi. Alt er fokusert på pris. Det er paller i butikkene, et lite vareutvalg og lite forseggjorte lokaler, forteller Georg Mathisen. Han er redaktør i Handelsbladet Fritt Kjøpmannskap, og følger dagligvarehandelen tett.

Prisene synker

— Vi har allerede sett konsekvenser av at Lidl er på vei inn i Norge. Prisene er allerede begynt å synke, forteller Mathisen.

NorgesGruppen og Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) har de siste ukene kranglet om hvor mye internasjonale merkevarer skal koste. Ifølge konsernsjef Sverre Leiro i NorgesGruppen betaler norsk dagligvarehandel 3,7 milliarder kroner, eller 20 prosent, for mye for disse varene.

Uansett kommer prisene trolig til å synke kraftig. Rema og Rimi er egentlig lavpris light-butikker. Erfaringer fra andre land viser at Lidl gjerne ligger 20 prosent under disse butikkene i pris.

Den tyske kjeden baserer seg i stor grad på egne varer, og vil ikke selge merkene nordmenn er vant til å finne i butikken. I tillegg til dagligvarer har de jevnlig tilbud på varer som tv-apparater eller sykler. Disse selges ekstremt billig.

— Hvor stor trussel vil Lidl være for de norske lavpriskjedene?

— Det kommer til å bli tøff konkurranse, men noen stor trussel er det ikke. Rema og Rimi er store nok og har stort nok publikum til å klare seg godt, sier Mathisen.

Underskuddsbedrift

Han tror det tyske konseptet vil passe godt i et land som er så opptatt av priser som Norge.

Lidl har over 2000 butikker i Tyskland, og omsetter for 17 milliarder euro i året. Det er mer enn hele den totale norske dagligvarehandelen til sammen.

— De vil måtte drive med underskudd i mange år. De har holdt tett, men det ser ut som de kommer til å satse ganske tungt i Norge. Første dag åpnet de ti butikker i Finland. Det blir nok ikke mindre her, forteller Mathisen.