Bergens Tidende er med Bergen Parkeringsselskap for å se hvor den ulovlige parkeringen i Bergen stort sett foregår.

— Jeg vil tro at Strandkaien scorer høyt, sier trafikkbetjent Ove Berntsen.

Det får vi snart se med egne øyne. Store deler av venstre side er regulert med «All stans forbudt»-skilt, med påskrift om at kun varebiler har lov til å stoppe for av- og pålessing. Dette følges ikke. Flere biler står parkert utenfor Oleana.

Lenger bort i gaten har Erik Skagen parkert varebilen halvveis uti veibanen og er i ferd med å lesse av flere paller med varer til Wallendahl.

— Det sto en bil parkert ulovlig der, og en der fremme, sier han og peker.

Det var nok til at han ikke fikk plass til doningen sin. Nå får han hjelp av Kjell Arne Karlsen til å få inn varene.

«Skal bare»

— Dersom jeg skal trekke frem noen steder der det blir ilagt spesielt mange gebyrer, kan jeg nevne Vetrlidsallmenningen, Øvre Korskirkeallmenningen og begynnelsen av Markeveien ned mot McDonalds, sier parkeringsdirektør Borghild Lekve.

På Vetrlidsallmenningen er det ikke lov for andre enn funksjonshemmete å parkere langs høyre side. Busser har lov til å stå i maksimalt 15 minutter. For folk flest er det lov med av- og påstigning.

— Men det er ikke av- og påstigning å parkere, gå innom en butikk noen få minutter, for så å kjøre videre, sier Berntsen.

— «Skal bare» er de ordene vi hører oftest, legger han til, og forteller at målet for parkeringsselskapet ikke er å bøtelegge flest mulig, men å sørge for at det trafikale i byen fungerer.

— Jeg vil påstå at vi utviser mye skjønn, men jeg er klar over at det ikke føles sånn for dem som får bot, sier han.

- Gidder ikke gå

— Det er ikke nok parkeringsplasser til at alle kan parkere i sentrum, sier Berntsen.

— Når folk parkerer ulovlig, for eksempel i Markeveien der det er kort vei til nærmeste parkeringshus, tror jeg det skyldes en kombinasjon av at folk ønsker å parkere gratis og at de ikke ønsker å gå.

Han legger til at parkeringsselskapet håper at situasjonen vil bedre seg når Klostergarasjen blir ferdig.

Berntsen forteller at noen bilister tar en kalkulert risiko og skjønner hva som har skjedd når boten ligger i ruten. De som blir sinte, er gjerne de som ikke visste at de sto på ulovlig sted.

Tidlig fredag ettermiddag er ikke parkeringen i Markeveien så verst. Mange av plassene er forbeholdt beboere med sonekort. I dag er det slike biler som opptar de fleste plassene.

En ung mann tar imidlertid sjansen på å parkere ulovlig.

— Jeg skal bare inn og kjøpe en pakke gelé, går det greit? spør han.

Det går for denne gangen.

KINKIG: HSD-sjåfør Erik Skagen måtte stoppe uti veibanen for å få levert varer til Wallendahl. En bil som hadde parkert bak det lovlige parkeringsfeltet, var nok til at varebilen ikke fikk plass. Han får hjelp av Kjell Arne Karlsen, som etterlyser tydeligere oppmerking av områdene der det er forbudt å parkere.<p/>FOTO: HILDE KRISTIN STRAND