• Et veldig spesielt tilfelle, sier politibetjent.

En grå Nissan Leaf triller stille over brosteinene i Strandgaten. Politibetjent Nicolas Hernandez vinker bilen inn til siden.

Stein Høgseth har bare hatt elbil i halvannen måned. Han ruller ned vinduet og snakker lenge med politibetjenten.

Etter en stund får politimannen forsterkning av kollega Irene Wallem. Hun tar med seg sjåføren ut av bilen og peker opp på skiltene som viser forbud for motorvogn, med unntak for buss og taxi.

— Jeg har vært trafikkpoliti i noen år, og er hundre prosent sikker på at du ikke har lov til å kjøre her, meddeler Wallem.

Forelegget for å kjøre forbi slike skilt er på 4200 kroner.

STUDERER: Politibetjent Irene Wallem peker på skiltet som Stein Høgseth har valgt å kjøre forbi.
RUNE STØLÅS

— Spurte myndighetene

— Jeg har lest mye om dette og forhørt meg med Trafikketaten i Bergen og med yrkessjåfører, forteller den ferske elbilsjåføren som er overbevist om at han har rett.

Siden elbilene har lov til å kjøre i kollektivfeltene, er det flere som tror de også kan kjøre alle andre steder hvor busser og drosjer har lov til å kjøre.

Den lange diskusjonen ender med at han slipper å betale denne gangen.

FORBUDT: Buss, taxi og utrykningskjøretøyer kan kjøre her, men ikke elbiler.
RUNE STØLÅS

— Som sjåfør er du pliktig å sette deg inn i reglene. Det holder ikke å tro at det en gjør er rett, sier Wallem.Mange elbiler er stoppet for tilsvarende kjøring, men hun kjenner ikke til at noen har sluppet unna forelegg tidligere. Selv om de kjører i god tro.

— Dette var et veldig spesielt tilfelle. Han har jobbet skikkelig med å finne svar, og har spurt myndighetene til råds, sier politibetjenten.

Klare regler

Høgseth er kanskje den første, men etter all sannsynlighet den siste elbilsjåføren som får kjøre fra et slikt forelegg i Bergen.

— Vi får en del spørsmål fra elbilsjåfører som er i villrede, og ser at det forekommer en del ulovlig kjøring i Bergen sentrum, sier seksjonsleder Jens Kleppe ved Trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon.

Han er krystallklar på at elbilførere som kjører mot forbudsskilt, eller bryter påbudt kjøreretning, vil få forelegg. Hvis et underskilt unntar busser og drosjer, er det fortsatt like forbudt for elbiler.

— Elbilene kan kjøre i kollektivfelt og sambruksfelt, sier Kleppe.

Skyldige blikk

Det er flere områder i Bergen hvor enkelte elbilsjåfører tror de kan kjøre sammen med bussene.

Dette gjelder blant annet en veien mellom Torget og Torgallmenningen, og Kaigaten mellom Christies gate og Peter Motzfeldts gate.

ULOVLIG: Elbiler i Sydnestunnelen er et økende problem ifølge enkelte drosjesjåfører.
2211-TIPSER

Også Sydnestunnelen, som går mellom Puddefjordsbroen og Christies gate, er forbudt for elbiler, med mindre det er snakk om en lisensiert drosje.— Selv elbileiere pleier å få et skyldig blikk når de blir stoppet i denne tunnelen, så her skjønner nok de aller fleste at de ikke har lov til å kjøre, forteller Wallem.

- Inkonsekvent skilting

Elbilforeningen får ofte henvendelser fra medlemmer som lurer på hvor de har lov til å kjøre.

— Det er en del forvirring på grunn av inkonsekvent skilting. Her bør Vegvesenet klargjøre bedre, og gjerne bruke egne underskilter der det er tvil, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland.

Han synes det blir for uklart om elbiler er inkludert når bare buss og taxi nevnes på skiltene, og minner om at de fleste elbilsjåfører er ferske.

— Lokale variasjoner i bruk av skilt gjør det også vanskelig for oss å informere godt nok, sier Haugneland.

Dieselbil med privatsjåfør

Martin Hagen er leder for Hordaland elbilforening og har bedre kjennskap til de lokale forholdene i Bergen.

— Vi har veldig lite kollektivfelt. Her er det mest sambruksfelt, og da er det ikke noe tvil om at elbilene kan kjøre der.

Hagen har forståelse for at elbiler ikke kan kjøre over alt der det er busser.

— Noen steder er det ikke nok kapasitet til det. Jeg har selv sittet på bussen i kø bak elbiler.

Også Hagen ønsker seg tydeligere skilter.

— Det jeg ikke helt forstår er hvorfor dieselbiler med privatsjåfør skal ha prioritet. Det bør bli flere miljøvennlige drosjer hvis næringen skal beholde dette godet.

- Tøysete

— Trafikkreglene er helt klare, og alle med gyldig sertifikat har plikt til å kunne dem, sier Ivar Christiansen, leder for trafikkforvaltning i Vegdirektoratet.

Han sier at forvirring om reglene for elbiler er et kjent problem for avdelingen, men at reglene er klare nok som de er.

— Burde det vært et ekstra underskilt for elbiler i enkelte tilfeller?

— Da blir det noe sånt som «Gjelder ikke buss og taxi, men gjelder elbil og vanlig bil». Det blir bare tøysete.

Han har større tro på at politiets sanksjoner vil oppdra elbilistene.

Beklager

BT har vært i kontakt med drosjesjåfører som sier elbiler som kjører ulovlig er et økende problem. Daglig leder Jan Valeur i Bergen Taxi kjenner ikke til problemstillingen.

— Det har ikke blitt et tema sentralt hos oss. Hvis dette hadde vært et stort problem, ville jeg ha hørt om det.

Heller ikke hos Tide oppleves elbilene som spesielt plagsomme.

— Det hender at bussene må vente på et ekstra grønt lys, men dette er ikke noe utbredt problem, sier kommunikasjonsleder Kaare Enæs i Tide Buss AS.

Bør elbiler få flere rettigheter eller er grensen nådd? Si din mening.