— Det vi har sagt tidligere, står fortsatt ved lag. Veien blir stengt i all fall til og med søndag, og kanskje enda lengre, sier byggeleder Kåre Olav Aldal.

Det har nå gått en uke siden raset ved Stanghelletunnelen, og det er uvisst når hovedfartsåren mellom vest og øst blir åpnet igjen.

Omkjøring via fylkesvei 7 gjennom Hardanger har skapt store trafikkproblemer gjennom hele uken.

Kolonne over Haukeli

I dag er Hardangervidda i tillegg stengt for små kjøretøy, mens det er kolonnekjøring for store kjøretøy på grunn av uvær. På Haukelfjell er det kolonnekjøring for alle, og flere timers ventetid onsdag ettermiddag.

— I dag er det ekstra vanskelig på grunn av været. Men sånn ellers ville jeg nok satset på Haukeli. Det har gått greit gjennom Hardanger enkelte dager, men det har vært mye kø, sier vaktoperatør Jan Marøy ved Vegtrafikksentralen i Hordaland.For å komme til Haukeli anbefaler erfarne bilister ruten via Norheimsund, Tørvikbygd, Jondal og Odda. Et annet alternativ er Tysse, Eikelandsosen, Gjermundshavn, Årsnes og Odda.

— Men akkurat i dag er det jo vanskelig. Det er nok bedre å satse på åpne fjelloverganger enn å stå i timevis og vente på kolonne, sier Marøy.

Både Hemsedal og Filefjell er åpne onsdag - men da må du altså holde ut køene gjennom Hardanger.

RUTENE: Den øverste ruten i denne oversikten er sperret mellom Trengereid og Voss. Ellers er det bare å velge og vrake. Klikk på bildet for å se større versjon.
Statens vegvesen

Kran og helikopter

Vegvesenets folk på Stanghelle kan ikke komme med noen dato for når arbeidet på rasstedet er ferdig.

— Sikkerheten for arbeidsfolkene kommer i første rekke, sier Haraald Hauso, geolog i Statens vegvesen.

Arbeidsfolkene på stedet er nå ferdig med å sprenge ut de store steinblokkene som truet med å rase ut i veien.

— Men det er fortsatt en god del å renske ut. Dette er et møysommelig arbeid, som snart vil bli påbegynt, sier Hauso.

Han er på rasstedet nå. Når det er trygt nok, vil det bli brukt mobilkran for at arbeiderne skal foreta en del av renskingen fra den. Det blir også brukt helikopter til å spyle fjellsiden med vann.

Frost i bakken

Det er fortsatt frost i skråningen. Det vanskeliggjør arbeidet med å få rensket ut løsmassene. Når alt er rensket bort, starter arbeiderne med å sette sikringsbolter i fjellsiden.

— Først når det er gjort, kan vi begynne på det gjenstående arbeidet, sier byggeleder Aldal.

Da blir den ødelagte hvelvingen til Stanghelletunnelen revet, før det blir støpt ny.

— Når det er gjort, begynner vi å rydde selve veibanen for stein. Først da får vi se hvor skadet veien er. Så lenge som fjellsiden ikke er erkært rensket, har vi ikke kunne begynne med å rydde veien, sier Kåre Olav Aldal.

Kostbart

- Hvor mye koster sikringsarbeidet?

— Kostnadene blir store, men vi har ikke noe valg. Dette må uansett gjøres. Vi kan ikke leve med usikkerheten for nye ras på dette steder, sier byggelederen.