— Vi er klar over at vi påfører folk store ulemper, men vi prøver å gjøre disse minst mulig, sier utbyggingssjef Terje Strøm i BKK Varme, et av medlemmene i Graveklubben i Bergen kommune (se fakta).

Graveplanene for i år og de to neste årene er nylig banket gjennom, og flere prosjekter starter fortløpende. Det handler om rør til boss og fjernvarme, ledninger til vann-, avløp- og overvann, samt kabler for strøm og tele. Enkelte steder er det bare fornyelse av gatedekket som står på planen.

Alt skal koordineres, slik at man unngår gamle dagers synder da hullene ble gravet opp igjen og igjen etter hvert som ulike etater satte i gang sine egne prosjekter.

— Vi skulle ønske at vi kunne være på plass flere steder i sentrum samtidig, men det er helt utopisk. Trafikkavviklingen bestemmer hva vi skal gjøre når. Vi må hele tiden spørre oss om hva sentrum tåler totalt sett, sier Strøm.

Friskt i minne har han køene på Nøstet, trafikklysene ved Hurtigruteterminalen som ble koblet ut, og omleggingen av kjøremønsteret som forvirret bilistene rett som det var.

De tre store

I år blir den største utfordringen trafikkavviklingen rundt Klostergarasjen.

— Vi har ikke helt banket måten å gjøre det på. Vi vil arbeide gjennom hele ferien – kanskje døgnet rundt. Men vi må ta hensyn til beboerne i området, sier senioringeniør Arne Jensen i Vann- og avløpsetaten i Bergen kommune, som også er med i Graveklubben.

De tøffeste takene de neste to årene er Gågaten, C. Sundts gate og Kong Oscars gate.

— Det er svært krevende anlegg. Gågaten er smal og har mange næringsdrivende. Hverdagen deres skal fungere parallelt med gravingen. I Kong Oscars gate er det mange kulturminner, og grunnvannet som synker skaper trøbbel, sier Strøm.

— Hva med trafikken gjennom C. Sundts gate?

— Vi legger opp til at folk kan kjøre i én retning. Så det blir fri flyt ut til Akvariet og Nordnespynten, lover Graveklubben.

— Og parkeringen på Holbergsallmenningen?

— Det blir færre plasser, men fortsatt mulig å parkere der.

— Kong Oscars gate er en sentral gjennomkjøringsvei fra Bryggen til Kalfaret. Hvor skal folk kjøre?

— Det blir omkjøringer via sideveier, men vi vet ennå ikke hvor. Uansett tipper vi at hele veien ikke stenges hele tiden, men i etapper.

Historisk grunn

I Bergen er det store utfordringer siden deler av sentrum ligger på historisk grunn.

— Når vi begynner å grave, finner vi ofte ting ingen visste noe om. Da blir det full stopp i arbeidene. Andre ganger vet vi at her er noe, men ikke hva eller hvor dypt det ligger, sier Strøm.

For arbeidene i 2012 mener Graveklubben likevel at de har kontroll på grunnen. Området ved Engen ligger utenfor historisk grunn, og Nøstet er utredet herfra til månen.

— Men vi utelukker likevel ikke at vi kan få oss en overraskelse, sier Strøm.

Da de jobbet med Strandkaien, dukket for eksempel bolverket fra de gamle kaiene plutselig opp. Da måtte de gi mer gass, som Strøm sier, for å bli ferdig med å legge ned rør, kabler og lage kulvert innen gravefristen i august 2010.

Siden 2006 har BKK brukt 100 millioner kroner på fjernvarme. Ytterligere 50 millioner skal investeres, hovedsakelig på Nordnes. BossNett har så langt brukt cirka 100 millioner kroner, og investeringene ligger totalt på 680 millioner i 2007-kroner. Pluss/minus 25 prosent.

Ingen blåveiser

Det første prosjektet i Graveklubben var i Allehelgens gate i 2007/2008. Når sentrum er ferdig, står Åsane og Loddefjord for tur. Men der er man ikke kommet lenger enn at konsesjonen er klar.

— Vi har fått mer fjernvarme i Bergen sentrum de siste fem årene enn vi kunne drømt om, sier Terje Strøm i BKK Varme.

— Vi er en uformell organisasjon som har adoptert slagordet til Rema 1000: Det enkle er det beste. Samarbeid er nøkkelen til at vi har fått det til å fungere, sier senioringeniør Arne Jensen i Vann- og avløpsetaten.

— Vi er ikke alltid enige, og ingen kan vinne hver gang. Men vi prøver å se helhetlig på det, sier Strøm.

— Du ser ikke så mange blåveiser, gjør du?

Hva mener du om gravingen i byen? Si din mening under!