Sundøy og hans vel 70 loskolleger i Hordaland og Rogaland får nå en helt ny og mye sikrere hverdag. For første gang har Kystverkets 2. distrikt fått sitt eget spesialbygde helikopter, som skal bringe dem trygt ut til store tankskip på over 30.000 dødvekttonn og oljeplattformer utenfor kysten uansett vær.

Fra natt til lørdag var Lufttransports flunkende nye helikopter operativt. Med base på Flesland skal det døgnet rundt stå til tjeneste for lostjenesten både på Fedje, i Bergen og på Kvitsøy i Rogaland. Dessuten har både Hovedredningssentralen på Sola og politiet vist stor interesse for det seks seters råsterke helikopteret.

1500 oppdrag årlig

— Kontrakten på loshelikoptertjenesten i de to vestlandsfylkene har en verdi på 70 millioner kroner. Vi regner med å utføre mellom 1000 og 1500 oppdrag i året for å bringe loser ut til oljerigger og tankskip som skal til terminalene på Kårstø, Sture og Mongstad. Nå håper vi at denne tjenesten blir en døråpner for å få større kontrakter innen offshoreflyginger for oljebransjen når disse blir utlyst fra 2003. I så fall vil vi bygge en større base på Flesland, sier salgs- og markedssjef Geir-Arne Sørensen i Lufttransport til Bergens Tidende.

Herlig følelse

Denne uken ble det helt nye helikopteret demonstrert på Flesland. Og los Axel Sundøy syntes det var en herlige følelse å henge i heisen, som i fremtiden skal bringe ham helskinnet til og fra jobb.

— Dette er både trygt og greit. Nå blir vi heist ned like ved skipsbroen. Tidligere har vi ofte måttet klatre 10-15 meter langs skipssiden, og deretter gå trapper i syv etasjer før vi er på broen. Da er det bare å si god dag, og så er vi helt ferdig, sier Sundøy.

På basen på Flesland ansetter Lufttransport fem piloter og tre heisoperatører. Tre av dem vil til enhver tid betjene helikopteret, som har en marsjfart på 285 km/t og en rekkevidde 965 kilometer. Helikopteret er utrustet til å tåle en sidevind på 45 knop, og det skal kunne holde seg i posisjon over et skipsdekk ute i havet selv om den ene motoren faller bort.

Tryggere lostjeneste

– For oss betyr dette en mye mer effektiv og tryggere lostjeneste i åpen sjø. Helikopteret er stort nok til å dekke behovene for effektivitet, og lite nok til at det også kan lande på skipsdekk i åpen sjø, der det er tilrettelagt for det. Det øker sikkerheten for våre folk, sier losoldermann Rune Oldervik.

HENGER TRYGT: En heisoperasjon om bord på det avanserte Augusta-helikopteret tar mindre enn to minutter. Her demonstrerer Fedjelosen Axel Sundøy hvordan han skal komme seg om bord i store tankskip i fremtiden.
FOTO: ARNE NILSEN