Mandag ble det kjent at åtte av ti bergensere sier nei til bybane over Bryggen. De siste månedene har mange sagt sin mening om batteridrift kontra kjøreledninger, potensielle farer ved tunnelbygging og sannsynlighet for å krasje med fulle folk på Bryggen.

— Fungerer fantastisk

— Vi kan ikke være så arrogante at vi ikke vil lære noe av dem som har gjort dette før oss. De siste årene har Frankrike bygget 25 bybaner. De har vurdert løsninger over og under bakken og bygget baner foran og gjennom UNESCO-minner, sier Haakon Thuestad som er politisk rådgiver for byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen (H), med særlig ansvar for informasjon og presse.

Han har brukt mye tid på å studere løsningene som er valgt i Frankrike. Tidligere var han motstander av bybane over Bryggen, men har nå skiftet mening.

— Jeg fikk en aha-opplevelse i Bordeaux. Der fungerer bybanen fantastisk. Alle som er engasjert i bybanespørsmål bør ta seg en ferietur dit, sier Thuestad.

Steinørken

Rådgiveren har lagt lavt med bybaneerfaringene sine i flere år. Søndag kveld tok han bladet fra munnen etter å ha lest en kronikk der reiselivsnæringen i Bergen slakter forslaget om Bybane over Bryggen. I løpet av kvelden postet Thuestad 110 bybanemeldinger med bilder, video, fakta og meninger på nettjenesten Twitter.

«Jeg har holdt kjeft lenge. Nå er det nok! :)», lyder en av meldingene.

«Det byer med bybane har skjønt er at den bringer mennesker til byrommene. Hvis ikke blir det steinørkener ala Festplassen.», heter det i en annen.

— Vi trenger mennesker i byrom for at byen skal være levende. Franskmennene er flinke til å integrere banen i bybildet, sammen med mennesker, utdyper han til BT.

Han sier han nå har tatt en rolle avisene for forsømt, ved å bringe kunnskap om andre lands erfaring inn i debatten.

Redd for kjeft

Internt i høyre er det stor uenighet om Bybanen bør gå i tunnel eller over Bryggen. Tirsdag kan saken i realiteten være avgjort, når Høyres bystyregruppe stemmer over partiets standpunkt og om partiet vil binde sine representanter.

Thuestad avviser at han prøver å overbevise representantene før det avgjørende møtet, og understreker at han ikke vil legge seg opp i denne avgjørelsen.

- Dette kan jo virke som en timet informasjonspakke i forbindelse med jobben din?

— På ingen måte. Jeg får sikkert kjeft for dette internt.

- Har det vært mye kjeft å få så langt?

— Nei.

Hvor bør bybanetraseen gå? Sin din mening.

THUESTADS FAVORITTBYBANE: I Reims i Champagne ligner banen på et champagneglass.