— Noen steder er det grønn mann veldig kort tid, men for meg går det greit. Jeg bare skynder meg over, smiler Mari Knudsen (85) som akkurat har kommet over fotgjengerfeltet fra det gamle bankbygget til hjørnet av Galleriet ved Torgallmenningen.

  • Men jeg vet at det er mange som strever med å komme seg over i tide. Folk som er dårligere til beins. Spesielt har jeg hørt flere klage over et lyskryss i nærheten av Frelsesarmeen der det går veldig fort, sier Knudsen.

Travelt å krysse gaten

Resultatet av en runde med stoppeklokke i sentrum, er at du som regel må holde en gjennomsnittsfart på én meter i sekundet. Noen ganger mer.

I tungt trafikkerte Lars Hilles gate ved hjørnet av Grieghallen, lar det seg ikke gjøre å krysse gaten uten å småløpe. Det er grønn mann i syv sekunder her, og gaten er rundt elleve meter bred.

Få meter unna, i Strømgaten mellom Grieghallen og Frelsesarmeen, er situasjonen en annen. Her har BTs utsendte tid til å gå sakte både frem og tilbake over fotgjengerfeltet, før det blir rødt lys. Her har du nemlig 37 sekunder tilgjengelig på å gå rundt ni meter. Også på den andre siden av krysset, der innvandrerbutikken ligger, har fotgjengerne god tid: 23 sekunder på å forsere rundt 12 meter.

Mellom Galleriet og Xhibition treffer vi Anne Karin Lunde, som for tiden går på krykker.

  • Det er stor forskjell på å gå med og uten krykker, ja. Jeg må passe ekstra på når jeg går på brostein, sier hun, som er ute og høster sine første erfaringer i trafikken som krykkebruker.

Hun rapporterer om at det går greit foreløpig, selv om hun beveger seg saktere enn ellers.

Sikringstid

Senioringeniør Trond Karlsen i Statens vegvesen sier at det i alle lysregulerte overganger er lagt inn en sikringstid som gjør at de fleste mennesker skal rekke over etter at det er slutt på fast, lysende grønn mann, og før bilene får grønt.

  • Sikringstid er beregnet med en ganghastighet på 1,2 meter i sekundet. Holder fotgjengerne denne farten, er de over på motsatt side før bilene får grønt.

Han peker også på at bilistene har vikeplikt for fotgjengere som fortsatt befinner seg i gangfeltet, selv om bilene har grønt lys.

Karlsen ser likevel at en del eldre og funksjonshemmede kan ha problemer med å krysse veien før bilene får grønt.

  • Mitt råd er at disse gruppene ikke begir seg ut i gangfeltet hvis den grønne mannen har vart en stund. Da er det bedre å vente og heller starte straks det blir grønn mann på ny, sier han.
  • Jeg vil anbefale at man ikke går ut i gaten på blinkende grønn mann, supplerer Jens Kleppe, leder for trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon.

Kort tid ved Grieghallen

Trond Karlsen er klar over at grønntiden for fotgjengere som skal krysse Lars Hilles gate ved Grieghallen, er kort.

  • Den er på syv sekunder, men vi vil få lengre kødannelser for trafikken fra Danmarks plass til sentrum hvis vi forlenger det grønne intervallet.
  • Varer den grønne mannen i syv sekunder, er i tillegg en sikringstid på ni sekunder. Det betyr at det til sammen er 16 sekunder på å krysse gaten her.

Våken for endringer

Karlsen peker på at det ikke alltid er meningen at folk skal rekke å komme seg helt over på motsatt side mens det er grønn mannen. Hvor lenge det er grønt, avhenger av flere ting, blant annet lengden på fotgjengerfeltet og hvor mange som bruker det.

  • Jo flere fotgjengere, desto lengre må vi la det grønne lyset stå på, sier Karlsen.

Statens vegvesen evaluerer fortløpende forbedringer i kryssene.

  • Det hender rett som det er at vi endrer intervallene, men vi må hele tiden være obs på eventuelle ringvirkninger, sier Trond Karlsen.

Har de gående for dårlige kår i Bergen? Syng ut!