Natt til tirsdag kom nummer 19 av 20 bestilte bybanevogner til Bergen.

— De har kjørt tungtransporten helt fra Pankow i Berlin. De begynte vel sist uke, og har brukt en del tid gjennom Tyskland og Danmark før fergen ankom Bergen i går morges, forteller prosjektleder Jimmy Schmincke.

Den aller siste vognen ventes i slutten av april.

Eskortert av politiet

Den totale lengden på nattens transport var rundt 40 meter. Det krever dispensasjon for å kjøre noe sånt på norske veier.

— Hengeren svinger på alle fire hjul, så det gikk greit å komme seg rundt, sier Schmincke, og legger til:

— Politiet kjørte kortesje, i tillegg var Vegvesenet og entreprenør Stadler med. Og jeg, for å se at alt gikk bra. Så det var en lang rekke følgebiler.

Turen begynte fra kaien i Jekteviken i 00.30-tiden natt til tirsdag. Da følget kom til Bergen, måtte de ta en omvei over Puddefjordsbroen til Storavatnet og tilbake igjen til Danmarks plass.

— Vi måtte rett og slett til en rundkjøring som var stor nok. Det er ikke mulig å kjøre rett fra Jekteviken til Danmarks plass med en så stor transport, sier prosjektlederen.

Vil gi flere avganger

På Danmarks plass ble bybanevognen koblet til sporet og kjørt til verkstedet på Kronstad.

De nye bybanevognene vil øke kapasiteten på rutetilbudet. Med to ekstra vogner er det mulig med avgang hvert fjerde minutt, i motsetning til hvert femte minutt i dag.

— Dagens rutemodell har 15 av 17 vogner i trafikk. Når vi skal over til fireminuttersavganger, planlegger vi å bruke 17 av 20 vogner. Med en ekstra reservevogn blir systemet mer robust, sier Schmincke.