Mannen ble nylig dømt i Hardanger tingrett for tre brudd på vegtrafikkloven. Først for å ha kjørt i 113 km/t i 70-sonen på E 134 i Vinje kommune. Dette innrømmet MC-føreren.

Anker dommen

Retten mener også han unnlot å stanse for politiet, til tross for at UP-patruljen hadde blålysene på. Han kjørte fra stedet, og da mener retten han holdt 127 km/t i 80-sonen.

politi.jpg
UP

I videoen over kan du se hva som skjedde da politiet tok opp jakten på ham på E 134 i Vinje kommune.— Min klient anker dommen, sier advokat Håkon Velde Nordstrøm.

— Dommen viser hvor viktig det er at UP er på veien. De fanger ofte opp grove fartsovertredelser, sier politiadvokat Harald Bilberg.

- Presset til å kjøre fort

Det var 21. august i fjor at motorsyklisten kjørte mot Haukeligrend. Bak seg hadde han en hvit Passat. Etter hvert kom en annen bil. Den var betjent av to politimenn fra UP, men det visste ikke motorsyklisten om.

UP-bilen kjørte forbi Passaten. I retten forklarte MC-føreren at han var redd for å bli truffet av UP-bilen som lå like bak ham. Han forklarte at han var presset til å øke farten.

- Så ikke blålysene

Etter en stund ble han forbikjørt av den anonyme politibilen. Kort tid etter stanset politibilen, og den ene av politimennene hoppet ut av bilen før den stanset. Passaten var kommet imellom MC-en og politibilen, som nå sto midt i veien. Motorsyklisten snudde og ga gass.

— Han så ikke blålysene, ettersom det kom en bil mellom ham og politibilen. Han hørte heller ikke sirener, siden de ikke var på og oppfattet ikke at det var politiet. Det var ingen som gjorde tegn til ham at han skulle stanse. Man kan heller ikke slå fast at det var han som skulle stanses, selv om han hadde sett at blålysene var på. Det kunne ha vært den andre bilen som skulle stanses, sier forsvarer Håkon Velde Nordstrøm.

UP på hjul

Ifølge dommen forklarte motorsyklisten at han observerte to svartkledde menn i forsetet på den sivile UP-bilen da den kjørte forbi ham. Han forklarte videre at han ble redd for hvem personene var da bilen stanset, ettersom bilen hadde ligget tett på bak ham. Derfor snudde han og kjørte fra stedet.

Med UP på hjul kjørte motorsyklisten i stor fart mot Odda. Etter kort tid kjørte han inn på en sidevei. Først etter at han hadde stanset, så han blålysene og forsto at det var politiet, forklarte han i retten. UP-bilen var da betjent av en mann. Han så at motorsyklisten kjørte av hovedveien og stanset ham.

— Han visste ikke at de forfulgte ham. Min klient har erkjent at han kjørte for fort da UP lå bak ham første gang. Dersom de hadde satt på sirenen da, hadde han selvfølgelig stanset. Vi stiller også spørsmål ved fartsberegningen som er gjort etter at han snudde. Han er dømt for å ha kjørt i 127 km/t, men det er så mange usikkerhetsmomenter med målingen. Det var også bare en politibetjent i bilen da denne ble gjort, sier forsvareren.

- Ikke smart

Bilberg synes dommen er korrekt og mener den er avskrekkende for andre bilister.

— UPs sivile biler har ingen ytre kjennetegn på at de er politibiler. De skiftes dessuten med jevne mellomrom. Og det er ikke smart å forsøke å kjøre fra dem. De er raske og bemannes av mannskap som er godt trent.

Hardanger tingrett mener at motorsyklisten må ha oppfattet at det var en sivil politibil som stanset. Den kan ikke ha vært totalt dekket av bilen som lå mellom MC-en og UP-bilen, og han må ha sett blålysene. Ifølge dommen har mannen endret forklaring.

Avventer anke

Først sa han til politimannen at han fikk panikk fordi han så politiet. Senere har han forklart at han fryktet at noen var ute etter ham.

— Samtalen mellom min klient og politimannen er gjengitt helt feil, sier advokaten.

Retten tror heller ikke på at politiet fremprovoserte farten da de lå bak ham.

— Videoen viser at politiet ikke klarer å balansere spaning og stansing av trafikanter på en god måte, sier Håkon Velde Nordstrøm.

Dette avviser politiadvokat Harald Bilberg, men han avventer saken videre dersom lagmannsretten slipper anken gjennom.