ARNE COLLIANDER

— Her skulle det absolutt ha vært en stake som advarte båtfolket, sier Tommy Eikeland om skjæret utenfor Søviken. Vannet når ham så vidt over anklene.

Tidligere denne uken måtte han ut med familiens cabincruiser og trekke en grunnstøtt båt av grunnen.

— Dette er den femte båten som er gått på land her i år som vi kjenner til. Det er sikkert flere også, sier Eikeland.

For kort tid siden fikk en 45 fot stor Princess-båt store skader etter landkjenning der. Eikeland anslår at minst ti-tolv båter grunnstøter her hver sesong.

Med hjertet i halsen

Beboerne i Søviken har panoramautsikt til skjæret.

— Når vi ser båter nærme seg, sitter vi med hjertet i halsen. Går de klar, eller treffer de grunnen, grubler vi, sier han.

Du må være lokalkjent for å kjenne til skjæret, et flak på 30-40 meter i utstrekning. For ukjente vil det være naturlig å velge en led som fører rett opp på skjæret. Grunnen er merket av på sjøkartet, men det er vanskelig å se nøyaktig hvor den er, og dybden er ikke angitt.

— I Nordåsvatnet er det mange båter på tur. På fine dager kryr det. Det er naturlig å navigere visuelt. Andre steder, som ved Marmorøyene, er skjærene merket. Da regner de fleste med at det samme er tilfellet andre steder, sier Eikeland.

Ødela propellen

Tirsdag kveld gikk to unge menn på grunn med båten sin. Eikeland hørte smellet, og så hva som var skjedd. Han dro ut for å redde havaristene i land. I bestrebelsene på å trekke den grunnstøtte båten av skjæret, skadet han også den ene propellen på sin egen båt.

— Koster meg 10.000 kroner, sier han.

Med de to mennenes båt gikk det enda verre. Den ble flerret opp på undersiden. Eikeland slepte den inn på sin egen slipp.

— Bare denne ene grunnstøtingen koster sikkert forsikringsselskapet 100.000 kroner, anslår han.

Ellers er det standard prosedyre at han og faren trekker grunnstøtte båter opp på slippen for å sjekke skadene, og vurdere om det er forsvarlig å seile videre.

Store summer

Han tør ikke engang gjette hvor mye forsikringsselskapene totalt har måttet ut med etter alle grunnstøtingene. Flere ganger har han selv rykket ut for å redde de skipbrudne.

— I fjor grunnstøtte en familie med et lite spedbarn. Familien var omtrent i sjokk da jeg kom til. Heldigvis fikk vi brakt mor og barn trygt i land først, før redningsarbeidet med båten ble prioritert, sier Tommy Eikeland.

Han og naboene frykter det vil skje en alvorlig ulykke på skjæret. Det er fartsbegrensning i Nordåsvatnet, men mange kjører gjerne likevel for fort.

— Kommer det en båt i 20-25 knop over skjæret, kan det gå virkelig ille. Da kan det bli personskader, sier Eikeland.

Kystverket varslet

— Vi har varslet Kystverket flere ganger om at skjæret bør merkes. Vi naboer har også diskutert om vi skal sette opp en stake for egen regning, men har ikke gjort det fordi vi frykter at vi blir stilt ansvarlig hvis noen kolliderer med staken, sier han.

— Svaret er at Kystverket ikke har penger, sier Even Endresen, en annen nabo.

For to år siden satte Tommy Eikeland ut en flytebøye ved skjæret, men den forsvant med isen i løpet av vinteren.

— Nå føler vi at tiden er overmoden for å gjøre noe med dette skjæret, sier han.

MIDT I NORDÅSEN: 2-300 meter fra land i Søviken står Tommy Eikeland nesten tørrskodd på et gedigent, umerket skvalpeskjær. I løpet av den siste uken har to lystfartøyer grunnstøtt der. - Bare flaks at ingen har skadet seg, sier Eikeland.<br/>Foto: MARITA AAREKOL