Familie og venner hadde en seremoni i Nygård kirke for å ta farvel. Etter gudstjenesten dro følget til gravplassen. Men der var det ingen grav som var gjort klar.

— Dette er noe som bare ikke skal skje, sier daglig leder Johan Sebastian Blum ved Solstrands begraveslesbyrå.

- Her har det skjedd en feil

Blum forteller at de bestiller graver hos Akasia, som forvalter gravplassene i Bergen.

— Vi fikk en skriftlig bekreftelse fra Akasia om at alt skulle være i orden. Men så har det skjedd en feil, for graven var ikke klar.

— Situasjonen ble løst på best mulig måte på stedet. Så snart de kunne, ble det gjort klart en grav.

Blum forteller at det ikke er første gang en slik feil har skjedd.

— Det har skjedd før, men det hører med til sjeldenhetene. Vi har foreløpig ikke fått noen forklaring på hva som gikk galt.

- Fortvilet og lei seg

— Dette er veldig beklagelig. Her har det skjedd en feil som ikke skal skje. Vi kommer til å ta kontakt med pårørende. Vi må bare legge oss helt flat, sier Anne Bjordal Jønsson, enhetsleder gravplassmyndigheten i Akasia.

Hun opplyser at feilen skyldes en kommunikasjonssvikt.

Konsulenten fra Solstrands begravelsesbyrå tok umiddelbart kontakt med Akasia da de ikke fant graven.

— Våre medarbeidere var helt fortvilet og beklaget. Det ble løst på best mulig vis sammen dagen, og graven var klar etter noen timer.

— Vi har stor forståelse for at pårørende er fortvilet. De er i en situasjon der det siste de trenger er en ny belastning. Vi er veldig opptatt av at gravferder skal skje med verdighet. De som jobber hos oss har yrkesstolthet, men de er også mennesker - så feil kan skje. De er fortvilet og lei seg.

BT har vært i kontakt med pårørende til den avdøde. De ønsker ikke å kommentere saken.

- BEKLAGELIG: Anne Bjordal Jønsson, enhetsleder gravplassmyndigheten i Akasia sier det er veldig beklagelig at familien kom til en grav som ikke var laget klar.
RUNE MEYER BERENTSEN