KLM 1189 avbrøt søndag ettermiddag innflygningen til Bergen lufthavn Flesland.

— Vi har et fly som har valgt å gå til Sola på grunn av vind, sier lufthavnsjef Aslak Sverdrup.

Boeing 737-flyet kom fra Schipol-flyplassen i Amsterdam. Det tok av klokken 15.26 og skulle landet 16.35. Flyet står nå på Sola, og ny forventet ankomst til Bergen er 18.55.

Vindvarsel

Vervarslinga på Vestlandet har sendt ut et såkalt wind shear-varsel, som betyr at vindhastigheten og -retningen kan skifte fort over et relativt kort distanse i atmosfæren.

REDD FOR VINDEN: Det var et KLM-fly av denne typen, en Boeing 737, som snudde og forlot luftrommet over Flesland søndag.
Alf van Beem, CC 1.0, Wikimedia Commons

— Siste observasjon fra flytårnet var sørlig 29 knop. Det er stiv kuling med vindkast på 43 knop. Det er vanskelig å lande med så mye vind, men det er ingen krise, sa statsmeteorolog Kristin Seter ved halv seks-tiden.Flyvakt Frode Hassel sier at det blåser mye på Flesland, men at det er mest i høyden.

Andre fly har landet

— Det var også noen danske piloter som ga seg for et par år siden, mens de norske klarte fint å lande. Det er noen retninger inn til Flesland som er spesielle, særlig mellom sør og sørvest. Det har med topografien å gjøre, sier statsmeteorolog Hassel.

Lufthavnsjef Sverdrup sier at alle andre fly har landet som normalt.

— Dette er et valg piloten gjør, og jeg kan ikke svare for den vurderingen. Men det har landet andre fly senere, sier han.

Boeing 737 er ifølge Wikipedia det mest solgte jetflyet i historien. Både SAS, Norwegian, Ryanair og KLM bruker i stor utstrekning Boeing, men forskjellige typer. KLM benytter 737-900 til norske destinasjoner fra tid til annen. 900-modellen kan ta opptil 189 passasjerer.

Gir piloten skryt

Hans Erik Stenseth fra Florø var passasjer på flyet. Han beskriver en turbulent reise:

— Vi opplevde et voldsomt fall og samtidig sideforskyvning like før touch-down. Vi registrerte at piloten ga gass og at han avbrøt landingen, sier Stenseth.

Han reagerer på uttalelsene fra flyplassledelsen og gir ros til pilotene.

— Vi opplevde at de tok sikkerheten vår på alvor, og de opplyste godt om hva de planla å gjøre. Selv om vi mistet neste fly, kommer det bare ros fra oss, sier Stenseth.

Vet du noe om saken? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post