For tre måneder siden omkom Anne Korsøen (47) da hun ble påkjørt av Bybanen ved holdeplassen i Mårdalen i Fana.

Tirsdag denne uken var Fanaposten vitne til det de omtaler som «flere nervepirrende situasjoner» på det samme bybanestoppet.

Sekunder ifra

De ble blant annet vitne til en eldre mann som krysset skinnegangen, tilsynelatende uten å se seg for.

Bare 100 meter bak kom Bybanen, som ifølge avisen passerte bare sekunder etter at mannen hadde kommet seg i sikkerhet.

Etterpå fortsatte mannen å gå i grøften langs bybanesporet, som om ingenting hadde hendt.

Farlig villkryssing

Ivar Gubberud, sikkerhetssjef i Bybanen AS, mener fotgjengere må begynne å forholde seg til bybanesporene på samme måte som de forholder seg til vanlige veier.

— Folk må være klar over at Bybanen kjører på sikt, akkurat som busser. Det er jo ikke å anbefale at folk går og surrer i veien når det ikke er busser. Man skal bruke de rette overgangene. Og det er ingen forskjell fra Bybanen og andre veier, sier Gubberud.

— På samme måte som når folk villkrysser veier, er også dette farlig, sier han.

Gubberud mener det er fotgjengerne selv som må ta ansvar for sikkerheten i disse tilfellene. Etter dødsulykken satte Bybanen AS opp ekstra gjerder ved stoppet i Mårdalen. Men Gubberud sier det egentlig er lite de kan gjøre for å hindre at folk går i sporene.

— Vi har liten mulighet til å springe etter de som krysser skinnegangen. Bybanen er bygget etter et åpent konsept, sier Gubberud.

NÆR: Mannen rakk akkuratt over sporene før bybanevognen kom. Han fortsatt ifølge Fanaposten å gå et stykke langs sporet.
Eivind André Pettersen, Fanaposten