Tirsdag kveld er ulykkesvraket fra gårsdagens brann i Gudvangatunnelen fraktet ut. Anders Frydenlund i Viking Lærdal forteller at de fikk vogntoget ut klokken 17.30.

— Vi festet kjettinger bakfronthjulene og kjørte i 20-25 kilometer i timen de 3,5 kilometerne ut, sier Frydenlund.

— Det hørtes ut som et godstog og gnistfokken sto, sier han.

Utenfor tippet de opp hytten for at Havarikommisjonskulle komme til og inspisere. For å få vogntoget videre, vil de hekte det av hengeren ogløfte det opp på en maskinhenger. Da skal det fraktes videre til Lærdal.

- Svært farlig å kjøre gjennom

Etter at Vikinghadde fått ut vogntoget ved 17.30-tiden, kjørte geolog Svein Helge Frækeland fra Statens vegvesen selv gjennom heletunnelen med bil.

Hanforteller at det ligger store, skarpe blokker med stein i veibanen. De har faltned fra tunnelhimlingen.— De var fraknyttnevestørrelse og opp til en halv kubikkmeter store, sier han.

Frækelandsier det er svært farlig å kjøre gjennom tunnelen nå.

— Det varunder sterk tvil at jeg selv kjørte gjennom i det hele tatt, sier han.

Brutalt

Før de resterendebilene kan hentes ut, må entreprenører sikre tunnelen. Akkurat nåer det stor fare for at blokker så store som to kvadrat i overflate og 30 cm itykkelse kan falle ned fra himlingen.

— Det er brutalt når de faller ned fra syvmeters høyde. Blokkene er skarpe og går gjennom både bil og mennesker, siergeologen.

Han sier atdette gjør sikringsarbeidet svært farlig.

Sikringsarbeid i gang

Entreprenørenemå hakke i himlingen for å få løse blokker til å falle ned.

— Jeg kommer til å anbefaleentreprenørene å gå inn med en såkalt «hakkepinne» i stedet for vanlig spettnår de skal gjøre dette arbeidet, sier Frækeland.

På den måtenkan de hakke fra avstand og dermed unngå at mennesker blir stående rett underder hvor blokkene vil falle ned.

— Vi mårespektere risikoen og ta den tiden vi trenger til å sikre skikkelig, siergeologen, som nå har nå avsluttet tirsdagens arbeid.

Rundt klokken18.30 tirsdag kveld kom entreprenørene til ulykkesstedet. De vil umiddelbart gåi gang med sikringsarbeidet, nå som vogntogvraket er fraktet ut. Entreprenørenevil sikre seg etappevis innover i tunnelen.

UNDERSØKES: Vogntogvraket undersøkes nå nærmere av Havairkommisjonen.
GERHARD FLAATEN
DAGSLYS: Havarikommusjonen ville vente med videre undersøkelser til vraket var ute i dagslys.
GERHARD FLAATEN