Da hurtigruteskipet «Vesterålen» skulle legge til kai i tåkehavet i Bergen, gikk det alvorlig galt. Propellene som skulle bremse opp skipet de siste meterne, ville ikke lystre.

Dermed dundret «Vesterålen» inn i kaien, og rev ned gangbroen hvor passasjerene vanligvis går av og på Hurtigruten i terminalbyggets tredje etasje.

Rett under lå flere tønner med tusenvis av liter hydraulikkolje, som skulle lastes på «Vesterålen».

— Mesteparten av lasten var kjørt ut på kaien. Det er vanlig at lasten stilles opp før skipet kommer inn, sier havnedirektør Inge Tangerås.

Da gangbroen deiset i bakken, sprang flere av tønnene lekk. Resultatet ble tusenvis av liter med olje både på kaien og i sjøen.

Jobber på spreng

I ettermiddag jobbes det for fullt med å få oljen lenset opp av sjøen, før den rekker å spre seg ytterligere.

— Vi har lenser liggende 50 meter fra stedet, og brannvesenet var raskt ute med opprensende tiltak, sier Tangerås.

Brannsjef Johnny Breivik sier det eren svært tyntflytende olje som har rent ut i sjøen, som det er vanskelig å få opp igjen.

— Vi bruker bark og absorbenter for å suge oppoljen. Den kan ikke bare suges opp med pumpe, sier han.

Vanskelig i mørket

Han opplyser at det sto 5000 liter på kaien, men at det trolig er mindre enn halvparten som har lekket ut.

— Vi tror det er mellom 1000 og 2000 liter. En delav oljen har havnet under kaien. Vi får endelige svar i morgen tidlig.

Dette var olje som skulle være med Hurtigruten.

— Det er ikke drikkevannskilder eller lignende inærheten, så skadeomfanget begrenses av det, sier Breivik.

- Hvor lenge vil arbeidet pågå?

— Vi jobber så lenge det er mulig å gjøre noe,selv mangelen på dags lys vil bli en begrensende faktor etter hvert, svarer brannsjefen.