• Det ser bedre ut når det ikke er en skog der nede, sier han.

BOKEN "PORNOPUNG" (2003) av Mads Larsen gjorde menns hårløse underliv til en nasjonal snakkis. Frem til nå har dette vært en trend man har lest mest om i riksavisene. Men i vår startet Spa Marxiz i Bergen med å tilby brasiliansk voksing til menn. Prinsippet er det samme som for kvinner; fremfor å barbere underlivet, vokser man vekk kjønnshårene.

— Først tar mannen en dusj og vasker seg med intimsåpe. Deretter legger han seg på magen og tar tak i rumpeballene sine. Når jeg er ferdig bak, snur han seg og så må han holde på understellet sitt slik at jeg kommer til på fremsiden også. Det er et samarbeid mellom meg og kunden, forteller Monika Machnikowska.

At hun krysser en intimsone ofrer hun ikke en tanke.

— Det er arbeidet mitt. Jeg er profesjonell og tenker ikke over at det er noe spesielt, sier hun.

Hittil har hun hatt besøk av fem menn.

En av dem er Jhon Alexander Gullaksen (31).

Han testet brasiliansk voksing for første gang for tre år siden. Da var han prøvekanin for kjæresten, som jobbet som hudpleier.

— Jeg skal ærlig innrømme at det var litt ubehagelig første gangen, men vondt, det er det ikke, sier han.

Han vokser seg nedentil fordi han mener det er mer behagelig og renslig.

— Dessuten ser det også bedre ut når det ikke er en skog der nede, sier han og ler.

Gullaksen er den eneste i vennegjengen som har prøvd brasiliansk voksing og kommentarene har ikke uteblitt.

— De har spurt om jeg spiller på det riktige laget, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg vet jo selv hvor jeg står. For meg handler det om velvære. Kompisene mine ville fått aha-opplevelser om de hadde våget å prøve det ut.

Jhon Alexander Gullaksen tror menns holdninger til skjønnhet er i ferd med å endre seg.

— Mange er på gli. Menn begynner å forstå at de også må investere i seg selv. Jeg tar jevnlig ansiktspleie og merker jo at huden blir bedre. Jeg vil utsette aldringsprosessen så lenge jeg kan. Dette er noe jeg tenker på.

31-åringen har også vokset rygg, bryst og mage.

— Hvor går grensen for deg?

— Det blir helt feil å barbere leggene. Det skal være litt hår på menn.

DET ER IKKE LENGER bare kvinner som jukser seg til evig ungdom. Tallet på menn som bruker Botox og plastisk kirurgi øker. Også i Bergen.

- Hvis du løfter på øyenbrynet, du ..., sier Yvonne Rouppert (35) vennlig, men bestemt.

Hun er sykepleier innen kosmetisk medisin, og driver skjønnhetssalongen Frøken Dings på Nordnes.Nå skal hun sette Botox i pannen på ektemannen Ian Urdal.

Det er ikke første gang. Han har brukt Botox siden han var 32. Nå er han 38.

Med en rød tusj mellom de hanskebekledde hendene markerer Rouppert raskt et par punkt på pannen hans.

Hun bøyer seg ned og fisker frem en liten flaske med Botox fra kjøleskapet.

Med rutinerte bevegelser fyller hun 0,5 milliliter botulinum på sprøyten. Iser ned det første stedet hun skal stikke den akupunkturtynne nålen inn i.

Ian Urdal ligger langstrakt og avslappet på den hvite skinnstolen. Han fortrekker ikke en mine når sprøytespissen presser den lille dosen nervegift inn under huden hans.

— Gjør det vondt?

— Nei, sier han.

Det hele er over på ti minutter. Da har han fått fem sprøytestikk i pannen.

**BOTOX FOR MENN** blir mer og mer vanlig.

I Norge er salget av Botox til privatkunder og private klinikker mer enn doblet på fire år.

Ifølge Apotekerforeningen ble det rekvirert 3000 pakker Botox i 2006. To år senere var tallet steget til 3863. Og i 2010 hadde salget økt med nesten 110 prosent på fire år.

Flere av de nye kundene er menn, bekrefter Yvonne Rouppert.

— I Bergen er folk ganske konservative og forsiktige, men nå ser vi at etterspørselen har eksplodert. Jeg anslår at ti prosent av kundene mine i dag er menn, sier hun.

Frøken Dings tilbyr Botox og fyllstoffet Restylane. Begge produktene injiseres i ansiktet med en sprøyte.

Sykepleieren mener mytene om rynkedreperne er mange. Hun ønsker å stikke hull på dem alle sammen.

— Jeg har en nordsjøarbeider på over 60 år som kommer regelmessig. Den yngste mannlige kunden jeg har hatt, var 25 år, sier Rouppert.

Hun forteller at de kommer fra alle sosiale sjikt.

— Både uføretrygdede og kunder som jobber på byggeplasser kommer til behandling. Det er ikke nødvendigvis de rikeste, av dem tror jeg mange allerede har lagt seg under kniven, sier Rouppert.

**PÅ KLINIKK BERGEN** har kirurgene utført plastiske operasjoner siden 1996. Også her melder de om økt pågang fra menn.

— De siste tre–fire årene har antall menn økt fra under fem prosent til rundt ti på klinikkene våre i Norge. Tendensen er den samme i Bergen, selv om damene fortsatt holder et tettere grep om skjønnhetskirurgien her, sier Eystein J. Hauge, spesialist i plastikkirurgi og medisinsk direktør i Teres Medical Group.

Han forteller at de fleste mennene kommer for å fjerne gynekomasti, såkalte "mannepupper", og for å fikse på øyenlokkene eller fettsuge magen. Det siste året har de også begynt å få besøk av menn som vil fjerne rynker.

— Jeg tror menn i økende grad merker kravet om å ha et sunt og trent legeme. Dette gjelder ikke bare privat, men også i yrkeslivet. Se bare på Dagens Næringsliv, som hver uke skriver spalte opp og spalte ned om trening og fitness. Underforstått: Skal du ha suksess i næringslivet, må du også se godt ut, mener Eystein J. Hauge.

Ifølge Statistisk sentralbyrås levekårsundersøkelse fra 2008 har fem prosent av Norges befolkning mellom 18 og 65 år lagt seg under kniven.

Syv prosent var damer, og tre prosent var menn. Samtidig har antall leger som har spesialisert seg på plastisk kirurgi, økt fra 73 til 120 i en seksårsperiode frem til 2009.

**KOSMETIKKINDUSTRIEN** har for lengst oppdaget markedets enormt potensial.

De fleste merkene har egne herreserier, med alt fra fuktighetskrem til ansiktssåpe og body scrub.

— Markedet er i vekst, bekrefter Birger Stensland, administrerende direktør for L'Oréal i Norge.

Han forteller at de tror potensialet er stort. I Asia har interessen for herreprodukter eksplodert. Nå venter bransjen på at det samme skal skje i Norge.

— Her hjemme er markedet for menn fortsatt lite. Men vi ser at det blir mer og mer vanlig blant unge forbrukere. Vi regner med at tendensen blir forsterket når de vokser opp, sier Stensland.

I 2003 lanserte Jean Paul Gaultier en egen sminkeserie for "monsieur" med leppepomade, brunkrem, korrekturblyant til øyenbrynene og selvbruningskrem.

Trendblogger Jon Simensen (25) fra Fredrikstad syns det er positivt at det kommer flere produkter som er myntet på menn.

På bloggen gir han tips om hvordan man best bør legge på concealer for å unngå skjolder i ansiktet og han presenterer siste skrik på veskefronten.

Selv har han brukt sminke siden tenårene.

— Jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av mote og skjønnhet, men jeg tror mange menn har lyst til å eksperimentere litt mer. Jeg har for eksempel venner som regelmessig både vokser brystkassen og napper øyenbryn, sier Simensen.

Han tror spesielt kjendiser som David Beckham er med på å sette trender.

— Han har en egen undertøyskolleksjon og skjønnhetsprodukter. Det blir lagt merke til, mener han.

Brad Pitt, Johnny Depp og guttene i Moods of Norway er ifølge Simensen også gode eksempler på menn som utfordrer det klassiske mannsidealet.

— Det er alltid pionerer som må gå i bresjen. De andre kommer diltende etter senere. Mange er redde for å bli oppfattet som feminine og er avventende. Men jeg er helt sikker på at vi vil se flere mote- og skjønnhetsbevisste typer i tiden fremover.

**- DEN METROSEKSUELLE** mannen dukket opp på begynnelsen av 2000-tallet. Betegnelsen ble lansert av kloke marketinghoder og ble en kjempesuksess, sier Fredrik Langeland, stipendiat ved Universitetet i Stavanger, som forsker på maskulinitet og media.

Ti år senere tror Langeland at mye av det som den metroseksuelle mannen sto for er blitt dagligdags.

Nevner man den metroseksuelle mannen i dag, er det for eksplisitt å distansere seg fra han. Da mannebladet Alfa kom i kioskhyllene i fjor, gjorde redaktør Magnus Rønningen nettopp det.

— Han ville ha en erketypisk og tradisjonell mann som var både macho og heroisk. I bladet var det både krigsreportasjer og nakne damer. Men det interessante er at samme magasin også har reklamer for mannlig kosmetikk og motereportasjer for menn. Den metroseksuelle mannen siver inn overalt, sier Langeland.

Han minner om den politiske situasjonen som oppsto i kjølvannet av 9/11.

— USA var et land i konflikt, og det metroseksuelle mannsidealet ble oppfattet som for feminint. Lance Armstrong var den første store helten som dukket opp etter terrorangrepet. Han symboliserer en ganske tradisjonell, aggressiv og heroisk maskulinitet. I 2005 kom Rambo tilbake. Ham hadde vi ikke sett siden 80-tallet.

**DON DRAPER** i TV-serien "Mad Men" er ifølge stipendiaten det nye idealet.

— Han er et eksempel på en mann som bruker mye tid på utseendet sitt, men er likevel maskulin. Det er ikke tilfeldig at 60-tallsmannen dukker opp i dag. Nostalgi er stikkordet.

De virkelige filmene fra 50- og 60-tallet viser imidlertid et annet mannsideal, ifølge Gerd von der Lippe, professor i idrettssosiologi ved Høgskolen i Telemark.

— Mannfolkene på film hadde ikke synlige rumper på den tiden. I dag har de både sprettrumpe, markerte muskler og en bred ryggtavle, sier hun.

Det samme gjelder for dagens idrettsutøvere, ifølge von der Lippe, som har forsket på hvordan mannekroppen i idretten har forandret seg.

— Gutta boys på bronselaget i 1936 hadde helt vanlige kropper. Det samme kan man ikke si om Beckham og Ronaldo. De har kropper som er preget av mye vekttrening.

Ifølge von der Lippe blir normene strengere.

— Vi ser et begynnende skjønnhetstyranni, også for menn. Vi er mer utsatt for visuelle bilder i dagens samfunn. Det er lettere for menn å bli mer kritisk til kroppen sin.

Von der Lippe peker på at undersøkelser viser tendenser til at pene mennesker har lettere for å få jobber og at de også lettere blir trodd. Dette kan igjen være med på å skape ytterligere press om å se bra ut.

Psykolog Frode Thuen tror det er vanskeligere for menn å bli eldre i dag.

— Vi lever i et svært ungdomsfiksert samfunn. Idealet er å holde seg ung. Tidligere var det å være eldre forbundet med status. Slik er det ikke lenger. Nå befinner vi oss alle i en stor og udefinerbar ungdomskategori, sier han.

— Menn er mye mer opptatt av kropp og utseende nå enn bare for en generasjon tilbake. Og de seneste årene har det oppstått et enormt fokus på trening. Man er nærmest en avviker hvis man ikke driver med sport.

Han mener den hyppigere oppløsningen av samliv i dagens samfunn er med på å legge mer press på menn om å holde seg attraktive.

— Man kan ikke være sikker på at et forhold varer livet ut. Tidligere kunne menn forfalle når de giftet seg. I dag må menn forføre, uansett om de er i et forhold eller på leting etter et. Det skaper press.

**- ALDER HAR DEFINITIVT** fått en annen betydning i dagens samfunn, sier samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen.

En ungdommelig og trent kropp signaliserer innsats og kontroll. Positive egenskaper i dagens samfunn.

— Men om 20 år er det helt sikkert ikke triatlon næringslivslederne driver med. Ønsket om ikke å dø vil derimot ikke forsvinne. Men formene vil forandre seg.

Ifølge Tangen gjelder det samme for skjønnhetsidealer. De har alltid vært der. Noen menn og kvinner har fulgt dem. Men uttrykket forandrer seg med tiden.

Han er derfor svært skeptisk til påstanden om at dagens menn er mer opptatt av skjønnhet og utseende enn sine forgjengere.

— Hva med den franske solkongen på 1600-tallet? Det er kanskje et vel outrert eksempel. Men det fins flere. Aristokratene brukte parfymer, parykker og var opptatt av klær. På 1800-tallet fikk vi dandyene.

Etter annen verdenskrig dukket Elvis opp og Brylcreem kom på moten.

— Etterkrigsidealet ble avløst av hippiebevegelsens flagrende gevanter. Typer som Jimi Hendrix ble et symbol på det nye mannsidealet, før hippiene måtte vike for svartkledde og sminkede punkere.

Samfunnsgeografen og førstelektoren ved Markedshøyskolen i Oslo kjøper heller ikke påstanden om at menn nå kopierer kvinner.

— At det fins egne skjønnhetsprodukter for menn, vitner jo nettopp om at de ønsker å skille seg fra kvinnen.

— Hvordan forklarer du så Botox og brasiliansk voksing blant menn?

— Nå må vi huske at det er langt flere menn som ikke bruker dette, enn de som gjør det.

Tangen mener prestisjen ligger i det som ikke er lett tilgjengelig. Det å yte over tid blir sett på som positivt.

— Botox er en form for latmannsmaraton. Det er ikke autentisk. Ingenting du har jobbet for. Derfor vil jeg tro at mange syns det er feil.

Samfunnsgeografen tror endringer i økonomien, i arbeidslivet og i legevitenskapen er avgjørende for hvordan skjønnhetsidealer forandrer seg.

— At flere og flere menn jobber i service- og salgsyrker, som tidligere var kvinnedominerte, er kanskje med på å forklare hvorfor noen menn er mer opptatt av hvordan de tar seg ut.

Men han forventer motreaksjoner. Det ligger i sakens natur.

— Moten spiser seg selv. Når noe blir populært, har devalueringsprosessen allerede startet. Vi vil helt sikkert snart se flere utrente kunststudenter, som bevisst går mot trenden og setter sine egne, nye standarder.

**PÅ FRØKEN DINGS** tørker Yvonne Rouppert vekk noen bloddråper fra pannen på samboeren.

— Jeg bruker Botox fordi effekten er så god. Det funker nærmest umiddelbart. For meg handler det mest om at jeg ser mer opplagt og mindre trøtt ut. Det er bedre å starte i ung alder. Da er det enklere å behandle rynkene fordi de ikke sitter så dypt, sier Ian Urdal, som må tilbake på jobben. 38-åringen arbeider som selger i byggebransjen. Lunsjpausen er snart over.

— Med Botox blir aldringsprosessen satt på pause, forklarer Rouppert.

Pannen hennes er helt rynkefri. Hun bruker selvfølgelig også selv Botox. Har gjort det i fem år nå.

— Se hva som skjer når jeg prøver å lage sinnarynken, sier hun og gjør et forsøk på å bevege huden mellom øyenbrynene.

— Det skjer ingenting. Musklene er lammet. Det blir som å vifte med ørene. Det går ikke.

FJERNER RYNKER: Ian Urdal (38) får en sprøyte med Botox i pannen. I løpet av noen uker, noen ganger bare dager, vil huden glatte seg ut.
ODD E. NERBØ
MODERNE MANN: David Beckham er med på å skape mote, og har sin egen undertøyskolleksjon og skjønnhetsprodukter.
SCANPIX
MANNESMINKE: Kosmetikkindustrien lanserer flere og flere skjønnhetsprodukter for menn. Jean Paul Gaultier var tidlig ute med en egen sminkeserie, som blant annet inneholder solpudder.
MASKULIN SKJØNNHET: Menn blir mer og mer jålete. Nå finner de selvbruningskrem, serum, fuktighetskrem og ansiktsmasker spesielt for menn i hyllene på norske parfymerier.