Om bord på containerskipet «MOL Comfort» var andre opplag av boken «På patrulje. Soldatens andaktsbok», til sammen 6000 eksemplarer. Det spesielle med boken er at den er trykket på vannfast papir, og både permer og innbinding ellers tåler vann. De fire første tusen eksemplarene er allerede satt i tjeneste og skal kunne tåle hva som helst av vind og vær som vederfares både krigere og utstyr i barsk natur.

På havets bunn

Den nye kontingenten med Guds ord har altså forlist. Forliset skjedde utenfor kysten 17. juni. Forlaget er svært spent på hva som kan ha skjedd med bøkene. Containerskipet brakk på midten, akterenden gikk ned ti dager senere. Men resten av skipet holder seg fortsatt flytende og er tatt under slep mot en havn i området. Noen av containerne som ramlet av akterenden da den gikk ned fløt også til å begynne med. Men når containerne går til bunns, er det ikke mye håp for innholdet. Havet utenfor Jemen, der forliset skjedde, er ikke mindre en 4000 meter dypt.

Så om bøkene er aldri så vannfaste, så får de nok ligge i fred på slike dyp.

— Vi har fortsatt et håp om at bøkene kan være blant det godset som er på vei til land. Men hvis de har sunket, er det nok atskillig enklere og billigere å få trykket et nytt opplag enn å sette i gang en leteaksjon. Dette er uansett en forsikringssak, men det er vel ganske åpenbart at containeren med bøkene blir liggende på havets bunn hvis de havner på 4000 meters dyp, sier Odd Petter Tornes i Bibelselskapet/Verbum forlag. Han har ledet prosjektet med andaktsboken.

Uten mannskap

Det er det norske Feltprestkorpset som har fått trykket opp de 6000 andaktsbøkene på vannfast papir. En av redaktørene bak andaktsboken er feltprest Hans Kenneth Sundsbø på Haakonsvern. Da det første opplaget på 4000 bøker kom i fjor fortalte han til Forsvarets Forum at over 40 feltprester hadde skrevet enkle andakter til boken. Temaene spente fra hjemlengsel til strid, sa han til avisen.

Mandag 17. juni var det hardt vær i Det indiske hav. 200 nautiske mil utenfor kysten av Jemen fikk containerskipet «MOL Comfort» problemer. «MOL Comfort» var underveis fra Singapore til den saudiarabiske havnebyen Jeddah ved Rødehavet. Mannskapet på 26 ble reddet, mens skipet ble delt i to, og begge delene drev nordøstover. Dette melder den marine nyhetsbloggen gcaptain.com.

Skipsforlis 2.jpg
Den indiske kystvakten
Skipsforlis 4.jpg
Den indiske kystvakten

Da tre taubåter og en patruljebåt kom frem til havaristen en drøy uke senere, var akterenden i ferd med å synke. Den gikk ned 27. juni, men fortsatt holdt en del av containerne fra denne delen av skipet seg flytende en tid.

Strabaser

Det var over 7000 containere om bord på «MOL Comfort». Skipet er bygget i 2008 og eid av det japanske Mitsui-konsernet.

Den siste oppdateringen på gcaptain.com i går fortalte at den fremste halvdelen av skipet var under slep mot land. Restene av skipet ruller tungt i den kraftige vinden som kommer på tvers, og mange av containerne om bord har falt i sjøen under denne ferden. Det var ingen synlige tegn til utslipp fra havaristen som hadde 1500 tonn med bunkersolje om bord. Flytende containere var ikke observert.

Og andaktsbøkene? Hvis de er i en av de containerne som fortsatt er under slep mot land, kommer de vel i tjeneste i det norske forsvaret en gang. Strabasene i Det indiske hav skal de uansett tåle.