Begrenset parkering, restriksjoner på biltrafikken og gratis ekspressbusser fra bydelene var noe av det som ble prøvd da giftlokket lå over Bergensdalen de siste vintrene. Nå kommer forskriften som skal avklare alle spørsmål om lovlighet når akutte tiltak må settes inn.

Her kan du sjekke luftkvaliteten akkurat nå.

Et tipunkts handlingsprogram skal sørge for å holde luftforurensingen i Bergen på et forsvarlig nivå gjennom hele året.

Men på dager med svært dårlige forhold, som vi så sist vinter, ønsker Byrådet å stoppe bilistene ved ytre bompengering.

Eksosavgift

Partalls— og oddetallskjøring kan bli innført til akutt bruk på veiene inn mot Bergen sentrum.

Byrådet behandlet i sitt møte 9. juni «Forslag til Forskrift om midlertidige trafikkregulerende tiltak for kommunal vei, fylkesvei og riksvei ved akutt luftforurensning i Bergen kommune», og fattet vedtak om å legge forskriften ut til offentlig høring. Høringsfristen gikk ut 15. august.

Sist vinter satte Bergen kommune opp egne turbusser fra bydelene for å oppfordre folk til å la bilen stå. Bussene var gratis og fraktet folk til og fra sentrum. Datokjøring ble varslet, men avverget i siste øyeblikk takket være gunstig vind.

Også en egen eksosavgift har vært diskutert. 1. april gikk høringsfristen ut for Vegdirektoratets forslag om å innføre tidsdifferensierte bompenger på dager med akutt luftforurensing. Forslaget vil gi lokale myndigheter mulighet til å øke bompengetakstene på dager da det er varslet eller er høy luftforurensing.

— Byluftmerket er løsningen

Byluftlisten, som stiller til valg nå i høst, vil innføre Byluft-merket. Det er et bevis på at bilen din har lave NOx-utslipp og derfor bidrar lite til luftforurensingen.

Sjekk din bils utslipp her.

— Det er dieselbilene som står for det meste av utsllippene, nesten fem ganger så mye som bensinbilene. Dersom bensinbiler med lave utslippsmengder får dispensasjon fra kjøreforbudet i form av byluftmerket, vil vi få samme miljøeffekten, men plage langt færre folk, sier Endre M. Tvinnereim, som stiller som listetopp for Byluftlisten i høstens kommunestyrevalg.

Han mener byrådet bør bruke datokjøring som krisetiltak, men er ikke tilhenger av datokjøring for alle.

— Vi har sett at folk som trenger bilene sine, allerede har anskaffet seg en bil nummer to med skilt som gjør at de kan kjøre uansett, og da får man ikke redusert utslippsmengden slik man hadde tenkt. Det er bedre at folk bytter til bensinbiler med lave utslipp, hybrider og elbiler. Det er også mulig å melde fare for helseskadelig luft to dager på forhånd, og strakstiltakene må settes inn allerede da, sier Tvinnereim.

Hvordan kan Bergen løse problemet med helsefarlig luft om vinteren? Si din mening i feltet under!