Lukten av våt mur river i nesen i Norges riksklenodium — Baroniet i Rosendal.

Baronens seng er endevendt. Det syrinfargede tapetet buler. Inne hos hans fru, skaller malingen fra taket og madrassene ligger til tørk.

Åtte rom, én gang og to kott er vannskadet etter at tre dyser i sprinkleranlegget på loftet løste seg ut nyttårsaften. Neste dag sto det fem centimeter med vann i annen etasje på slottet fra 1665.

— Det var et sjokk. Alle rommene som ble skadet er nyrestaurerte, sier Reidar Nedrebø, leder for økonomi og utvikling ved Baroniet i Rosendal.

Han sier at det ikke har vært vannlekkasje i bygget i løpet av de 30 årene han har jobbet der.

— Hvor omfattende vannskadene er, vil ikke bli klart før tørkeprosessen har stått på i en måned tid. Senvirkningene er det farlige, sier Nedrebø.

Lekkasjen fører til driftsstans frem til sesongstart i mai, men Baroniet er fullverdiforsikret og Nedrebø håper de slipper å bli økonomisk skadelidende.

Det var et sjokk. Alle rommene som ble skadet er nyrestaurerte.

Reidar Nedrebø

Korn brukt som isolasjon

Fagfolk fra inn- og utland må uansett tilkalles for å berge maleriskatter, møbler og vegger.

Det var klokken 23.49 nyttårsaften at brannalarmen gikk. Nedrebø og brannvesenet rykket ut, men fant ingen brann.

Først da anlegget skulle restartes neste dag, oppdaget de vannskadene. I samråd med Riksantikvarens konsulent, Jon Brænne ved Norsk Institutt for Kulturminneforskning, gikk de umiddelbart i gang med å berge ut gjenstander og inventar.

— Vi fant lassevis med nye håndklær og trykket fuktigheten av veggene, forklarer Nedrebø.

På loftet ble de originale gulvplankene fra 1665 fjernet. Der fikk de ansatte seg en stor overraskelse. Som isolasjon i gulvet lå nemlig klissvått, gammelt korn.

Størst skader hos baron og fru

  • Det ser ut som gammel havre. Jeg skal love deg at det var litt av en drittjobb å få det ut, sier Ellen Blytt, én av de ansatte som har jobbet dag og natt for å begrense skadene.

— Jeg har hørt at de isolerte med korn i nødsårene under Napoleonskrigene. Kanskje vi her har funnet baronens kornlager, undrer Nedrebø.

Han tar oss med fra rom til rom. 15 byggtørkere er plassert rundt omkring i Borgsalen, Det gamle kjøkkenet, Vinkjelleren og herskapets gemakker i annen etasje.

— Verst har det gått ut over baronens og baronessens værelser, sier Nedrebø.

Kanskje vi her har funnet baronens kornlager

Reidar Nedrebø

- Vettskremt

Et husorgel fra 1800-tallet må nå sendes til flygelreparatør i Sverige. I den Blå salen står 50 malerier og bilder, blant dem Lars Osas kulltegninger av tjenestefolket, som i sommer var utstilt på Voss. Nå står de triste ansiktene til tørk.

— Folk fra Oldsaksamlingens restaureringsatelier ved Universitetet i Oslo skal komme for å vurdere skadene, sier Nedrebø.

Litt hell har de likevel hatt i uhellet. De unike plantefargede tapetene av lin og ull i Biblioteket er uskadet.

— Jeg var vettskremt for at det skulle ha kommet vann inn der. Det ville gjort uopprettelige skader, sier Brænne, seniorforsker og malerikonservator ved NIKU.

Han har selv vært ansvarlig for restaureringen av Baroniet siden 1995 og reiste til Rosendal straks han fikk kjennskap til vannskaden.

— Baroniet i Rosendal er «one of a kind» i norsk sammenheng. Alle vannskader i et slikt bygg er alvorlige, legger han til.

Stengt frem til våren

Han berømmer de ansattes innsats etter ulykken.

— Det vil kreve lang tids restaurering og dyktige fagfolk og konservering, men både skadede møbler og maleri lar seg fikse, sier han.

I baronens nyrestaurerte vinkjeller står takstmann Jon Aksnes på oppdrag for forsikringsselskapet If. Han studerer vannrennene og sprekkene i den kalkede søylen.

— Dette blir ingen A4-kalkulasjon, konkluderer han.