— Det er med stor tilfredshet vi har mottatt aksept fra både Clear Channel Adshel og JCDecaux slik at vi kan oppfylle vår intensjon om full offentlighet rundt forslaget til avtale, sier byråd for byutvikling Lisbeth Iversen i en pressemelding.

— På denne måten får bystyret god anledning til å vurdere innholdet før behandlingen i høst. Byrådet innstiller på at avtale inngås med Clear Channel Adshel. Med reklamefrie soner og fravær av frittstående reklamebærere, balanserer forslaget hensynet til estetikk og tilgjengelighet, får et godt produkt for Bergen, sier Iversen.

Hovedinnholdet i avtalen som er forhandlet frem med Clear Channel omfatter blant annet:

  • Alle offentlige leskur, dvs 900, hvorav Bergen kommune eier 100, Statens vegvesen eier 400 og Hordaland fylkeskommune eier 400
  • Terminalene Nesttun, Birkeland, Oasen, Loddefjord og Storavatn
  • Ti bysykkelstasjoner i sentrum En reklame/informasjonstavle ved hver sykkelstasjon
  • Tre offentlige toaletter med stedstilpasset arkitektur i sentrum
  • Ingen frittstående reklamebærere
  • 490 reklameflater 50 flater til offentlig informasjon.