Det mystiske bildet fra synske Anne Elisabeth Westerlunds begravelse har engasjert mange av BTs lesere. Noen fryser på ryggen. Andre har teorier om hvordan det underlige fenomenet har oppstått. De lysende flammende på bildet ser ut til å blåse både mot høyre og mot venstre.

Ved å fotografere med lang eksponeringstid og gjøre en rask zoom idet bildet blir tatt, har bt.no laget en rekonstruksjon av de mystiske flammene. Fordi zoombevegelsen utgjør en veldig liten del av eksponeringstiden er det bare de lyseste punktene i bilde som viser bevegelsen.

— Dere har helt rett. Det er 99,9 prosent sikkert at disse flammene har oppstått på grunn av zooming i bildet. Her har dere beviset, sier Antonio Stasi etter å ha sammenlignet bt. nos rekonstruksjon med originalbildet fra 1995.

Artikkelen fortsetter under bildet.

OVERBEVIST: Antonio Stasi mener bt.nos bildeterori er riktig. FOTO: RUNE STØLÅS

Bil-lyseffekten

Stasi forhandler klassiske fotoapparater i Lille Øvregaten og kan mye om fototeknikk. Han kjenner igjen effekten fra tidligere fotojobber han har gjort.

— Da jeg fotograferte Gamle Bergen museum bruke jeg lange eksponeringstider. Jeg gikk frem og tilbake foran kamera og lyste opp enkelte områder av motivet. Likevel var jeg ikke synlig på de fremkalte bildene, forteller Stasi.

Den samme effekten får du ved å fotografere en bilvei i mørket med lang eksponeringstid. På bildet vil du kunne se landskapet som er blitt eksponert lenge og striper av de kraftige billyktene, men ikke bilene som kjører forbi. Av samme grunn er ikke zoombevegelsen synlig på begravelsesbildet med unntak av de kraftigste lysene (flammer og reflekser).

Også verksmester for fotografi på Kunsthøgskolen i Bergen, Bjarte Bjørkum, kan bekrefte bt. nos teori.

— Det kan ikke skyldes noe annet. Både flammene og refleksene i lysestaken danner rette linjer inn mot sentrum av bildet. Dessuten er det dobbeltkontur langs kanten av talerstolen. Det er helt klart at zoomen har skapt disse effektene, sier Bjørkum etter å ha studert bildene.

Ble lovet et tegn

Det var daværende VG-fotograf Tom Egil Jensen som tok det mystiske bildet.

— Jeg har hele tiden tenkt at de merkelige flammene hadde en helt naturlig forklaring, men settingen gjorde det likevel pussig, sier Jensen.

Mange år tidligere hadde fotografen vært med Westerlund på spøkelsesjakt. Da sa hun til Jensen at hun ville gi han et tegn etter sin død, for å vise at hun ikke var borte. I Westerlunds begravelse gikk Jensens kamera plutselig av uten at han berørte det.

— Jeg hadde ikke selvutløseren på og synes det var merkelig, men jeg tenkte ikke mer på det før jeg så bildene etterpå, sier Jensen.

Et av bildene skilte seg nemlig ut med flammer som tilsynelatende blafret i hver sin retning.

— Bildet ble vurdert av flere fotoeksperter, men det ble ikke funnet noen forklaring. Vi forsøkte også å gjenskape situasjonen uten at flammene ble slik som på bildet.

Fortsatt mystisk

Jensen vet ikke om det var det spesielle flammebildet som ble tatt da kameraet gikk av uten hans hjelp.

— Jeg telte ikke eksponeringene, så akkurat dette bildet kan være tatt av meg, sier han.

Westerlunds løfte om et tegn etter sin død, kamera som fotograferte på egen hånd og det flammefenomenet på ett av bildene. Selv om bildet kan forklares er rekken av hendelser fortsatt oppsiktsvekkende.

— Jeg har ikke gjort noe av dette bevisst og historien er fortsatt mystisk, kommenterer Jensen.

Kjøper du bt.nos bildeteori? Si din mening i kommentarfeltet under: