• Skal videre utbygging av bybane til Åsane bli vellykket, må den gå raskere. Og flere passasjerer må nå stasjonene i gangavstand fra der de bor. Det mener geografen Jon Hamre som har laget sin egen, private utreding av hvordan bybanen i Bergen kan utvikles.

Hamre har fortid som trafikkplanlegger i NSB. Han var også Kurt Oddekalvs høyre hånd i Miljøvernforbundet. Nå driver han det lille planleggingsfirmaet Høyhastighetsringen.

— Tunnel bak Bryggen er en forutsetning for en effektiv bybane som kan holde høy fart. I stedet for en kostbar underjordisk stasjon i Christies gate, foreslår jeg en billigere og mer effektiv Byparken Stasjon på gateplan, mener han.

På 1990-tallet laget Jon Hamre en detaljert plan for bygging av bane mot Flesland. Nå har Hamre på eget initiativ laget en enda mer detaljert plan for en fullt utbygd baneløsning for Bergens-regionen.

Hamre (50) er fritenkeren som har brukt hundrevis av timer på å utrede det han interesserer seg mest for - skinnegående trafikk. Han har regnet ut store og detaljerte rutetabeller, kjørt opp traseer, målt avstander, lest geologiske rapporter og tjukke utredninger fra inn- og utland.

Byperrongen er knutepunkt mellom alle bybanelinjer. Terminalen i Kaigaten legger til rette for at man kan bytte mellom alle linjer på under 30 sekunder byttetid. Terminalen har plattform til seks trikker og kan betjene ca 100 avganger pr time. TEGNING: JON HAMRE

Og han har mast hull i hodet på byråkrater og politikere. Han er den samvittighetsfulle aktivisten som plager de med makt og myndighet med nye ideer.

100 000 kroner per bergenser

— Byrådet planlegger utbygging for 20 milliarder kroner. Det er nesten 100.000 kroner for hver innbygger. Men de lager et tilbud som for få innbyggere kan bruke, mener Hamre.

Det er nå når banen mot Åsane skal bygges, det ifølge Hamre er tid for å ta grep.

— For Åsane-banen må knyttes opp mot banen mot vest på en god måte - over Puddefjordsbroen mot Fyllingsdalen og til Sotra. Da vil vi få et effektivt transportnett som svært mange i Bergen kan bruke, mener han.

Stasjoner og linjer bør bygges slik at man kan kjøre ekspressavganger i tillegg til ordinære avganger. Han ønsker seg en bybane mellom Åsane og Sotra med flere lange tunnelstrekninger inn mot byen. Det gir økt fart, kortere reisetiden og flere vogner i rushtiden.

Bybanen fra Åsane kommer gjennom tunnel bak Bryggen. TEGNING: JON HAMRE

Men ute i bydelene, der folk bor, svinger Hamres bybanelinje seg gjennom de tettbebygde områdene både i Åsane og Fyllingsdalen.

I Åsane går banen via Tertnes og Prestestien for å gi flere gangavstand til stasjonene.

14 minutter fra Åsane Terminal til Byparken

For så å redusere reisetiden inn mot sentrum er det lagt inn ekspressavgang fra Åsane Terminal som bare stopper på NHH før Sandviken. Den vil bruke 14 minutter til Byparken. Og for å få opp farten går banen i tunnel bak Bryggen.

Banen fra Åsane vil fortsette over Puddefjorden til Fyllingsdalen der linjene den deler segmot Sotra og Sandsli.

Også farten på den 13 kilometer lange strekningen mellom Lagunen og Byparken vil Hamre ha opp.

— Reisetiden varer nå like lenge som togturen fra Oslo S til Drammen på 41 km; 31 minutter. Det er for dårlig, mener Hamre

Fra Flesland vil Jon Hamres ekspresslinje bruke ca 20 minutter til sentrum. Kommunen har planlagt reisetid via Nesttun på cirka 44 minutter.

Tunnel bak Bryggen

Knutepunktet i forslaget er en felles hovedstasjon for alle linjer på gatenivå midt i sentrum - i Kaigaten og Byparken Stasjon. Her korresponderer bybanen i øst og vest, nord og sør.

BYBANE5.jpg

— Mitt forslag fjerner behovet for en kostbar undergrunnstasjon, samtidig som den sparer tid med tunnel bak Bryggen. Utløpet av tunnelen i Kaigaten kan vendes inn mot sentrum. Da kan linjen heves til gatenivå ved Byparken. - Hvor mye dyrere blir din bybane enn kommunens planer?

— For banen til Åsane sparer min plan kostnadene til undergrunnstasjon. Tunnelen i sentrum er også kortere. Det kan spare mellom en og to milliarder kroner. I Åsane koster linjen mer siden den er lengre. Her snakker vi om mellom en halv og en milliarder kroner. Det komplette bybanenettet i min plan er mer omfattende og derfor dyrere.

- Hvorfor bør kommunen likevel velge ditt alternativ?

— Fordi det er bedre for flere. Høyere hastighet og lengre trikker vil øke kapasiteten og bedre reisetidene mellom bydelene og sentrum. Bybanen blir best både underveis, til sentrum og mellom bydelene, mener Hamre.

Si din mening i kommentarfeltet under!

RUSH-RUTEN: I rushen økes kapasiteten mot nord til 15 avganger pr time og mot vest fra seks til 12 avganger pr time. TEGNING: JON HAMRE