– Antakelig har det gått lekk i en slange mellom lastebøyen og tankskipet, forteller informasjonssjef for undersøkelse og produksjon i StatoilHydro, Vegar Stokset.

Nærmere 25.000 fat råolje strømmet ut i havet i forbindelse med lasting av olje fra en lastebøye på Statfjord A til tankskipet «Navion Britannia».

– Det er åpenbart at det dreier seg om en ulykke. Jeg har vært i kontakt med Fiskeri— og kystdepartementet og Kystverket som er ansvarlig for beredskapen mot forurensning langs kysten. De sier de vil gjøre alt de kan for å begrense skadene når været blir bedre, sier miljøvernminister Erik Solheim (SV) til NTB.

Solheim deltar nå på klimakonferansen på Bali.

– Det er et alvorlig utslipp, sier Stokset, til bt.no.

Les også: Slik beveger oljeflaket seg

Dårlig vær

Om lag 4000 kubikkmeter råolje har ifølge Stokset lekket ut.

Ifølge Petroleumstilsynet er utslippet det nest største i norsk oljehistorie – etter Bravo-utblåsingen i 1977, som var på cirka 12.000 kubikkmeter.

Les også: - Dette skal ikke skje

Vindstyrken i området er nå rundt 15-20 meter i sekundet, og vinden blåser i nordlig retning. Bølgehøyden er på opptil syv meter, skriver StatoilHydro i en pressemelding.

– Det er dårlig vær. Det kan være utfordrende i forhold til noen av tiltakene, sier Stokset.

Været er ikke ventet å bedre seg.

— Det blir sterk kuling det neste døgnet, sier statsmeteorolog Frode Hassel ved Vêrvarslinga for Vestlandet.

Fly og helikopter

Kystverket har hatt et overvåkningsfly over oljeutslippet.

— Det vi gjør er å føre tilsyn med at StatoilHydro iverksetter de riktige planene, og så langt er vi fornøyd med de tiltakene og den aksjonsplanen de har satt igang, sier informasjonsdirektør i Kystverket, Ola Stenvaagnes.

– Vi har mottatt en aksjonsplan fra StatoilHydro som for øyeblikket ser tilfredsstillende ut, sier beredskapsdirektør Tor Christian Sletner i Kystverket.

Planen innebærer bruk av fire oljevernsystemer.

– Hvert av disse består av to båter som med en lense mellom, sier Sletner.

Statoil sveiper etter frittflytende olje på overflaten.

Les også: - Det som ikke skal skje, det skjer

Norsk Oljevernforening for Operatørselskaper (NOFO) er involvert i beredskapsarbeidet. Det første av fire skip fra NOFO var ventet å ankomme Statfjord rundt klokken 16. – I tillegg er fly fra Kystverket og flere helikoptre satt inn for å skaffe oversikt over utslippet.

StatoilHydros avdelinger på Sandsli og Forus deltar også i arbeidet.

Les også:

Sandsli koordinerer arbeidet

Beredskapsentral

– StatoilHydro er operatør og har ansvaret for å håndtere situasjonen. Vårt ansvar er å føre tilsyn med operatøren. Vi har nå etablert en beredskapssentral i forbindelse med hendelsen, sier pressekontakt Inger Anda i Petroleumstilsynet.

Mannskaper fra beredskapsbasen NOFO på Mongstad skal være på vei ut i Nordsjøen.

Hovedredningssentralen er informert om utslippet, men er ikke involvert i arbeidet.

Foreløpig er det ingen restriksjoner i luftrommet på grunn av utslippet.

— Per nå er ingen restriksjoner. Vi følger dette fortløpende, men vet ikke så mye ennå, sier flyplassjef ved Flesland, Dag Aksnes.

Har advart

– Vi har advart om at dette kunne skje lenge. Også Petroleumstilsynet advarte i 2006 om at sikkerhetsnivået er bekymringsfullt. Det ser ut som om dette ikke er blitt tatt på alvor, sier fagmedarbeider Elisabeth Sæther i Natur og Ungdom til NTB.

Hun sier videre at hun håper værforholdene er gode, slik at oppryddingsarbeidet i området hun kaller «et økosystem i krise» går raskt.

Arkivfoto. bt.no følger saken.

KYSTVERKET
KYSTVERKET
STATOIL (ARKIV)
ULYKKESSKIPET: Oljen skulle lastes over i Navion Britannia da det gikk galt.
Foto: Illustrert Norsk Skipsliste